Morze Bałtyckie, pomimo niewielkiej powierzchni, stanowi kluczowy element gospodarki europejskiej. Niestety, dysproporcja powierzchni zlewiska do powierzchni morza oraz intensywny rozwój gospodarczy bez poszanowania wymogów środowiska przyrodniczego doprowadził do akumulacji zanieczyszczeń na poziomie zagrażającym biocenozie Bałtyku. Zagraża to równowadze i rozwojowi rybołówstwa i turystyki oraz może doprowadzić do nieodwracalnych szkód w środowisku. W tym odniesieniu, Politechnika Gdańska wraz z partnerami krajowymi i zagranicznymi utworzyła multidyscyplinarne konsorcjum, realizujące projekt Reviving Baltic Resilience. Projekt ma na celu rozwój i testowanie wybranych technologii środowiskowych, których wprowadzenie poprawi stan Morza Bałtyckiego:
- zastąpienie tradycyjnych paliw okrętowych nowymi, np. eterem dimetylowym,
- usuwanie i zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń polimerowych do morza,
- oczyszczanie odcieków ze składowisk odpadów i zapobieganie przedostawaniu się ich do wód gruntowych i powierzchniowych,
- fitoremediacja zaolejonych gleb w strefie brzegowej.
Każda z technologii jest reprezentowana przez innego partnera projektu z Litwy, Polski i Szwecji.
Szereg działań w ramach projektu umożliwia ewaluację technologii i ich zaproponowanie do wdrożenia przez partnerów przemysłowych w rejonie Południowego Bałtyku. Przewidywane są seminaria, warsztaty, wizyty studyjne i spotkania z partnerami biznesowymi i samorządami w celu wymiany doświadczeń i opracowaniu procedur od rozwoju technologii do wdrożenia w przemyśle. Ważnym efektem projektu będzie powołanie klastra bałtyckich technologii środowiskowych i opracowanie narzędzi ułatwiających ich wdrożenie
Problematyką rozwijaną w PG poza kierowaniem projektem, będzie zastosowanie eteru dimetylowego w silnikach jednostek pływających, co umożliwi znikomą ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery względem oleju napędowego i mazutu. W tym odniesieniu, przeprowadzone zostaną badania eksploatacyjne marynistycznego silnika wysokoprężnego, zasilanego paliwem alternatywnym, przede wszystkim DME. Testy silnika zostaną przeprowadzone zarówno w specjalistycznym stanowisku laboratoryjnym jak i na morzu wraz z pomiarem emisji spalin i efektywności spalania DME, z wykorzystaniem pływającego laboratorium analityki i technologii środowiska Politechniki Gdańskiej Photon.
Poza zakończeniu fazy badawczej przygotowana zostanie dokumentacja zawierająca ewaluację proponowanej technologii, analizę ekon. i środow.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- RBR
- Program finansujący:
- Europejska Wspólnota Terytorialna
- Instytucja:
- Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Południowy Bałtyk
- Porozumienie:
- STHB.02.02.00-22-0092/16-00 z dnia 2017-09-26
- Okres realizacji:
- 2019-01-01 - 2020-06-30
- Kierownik projektu:
- prof. dr hab. inż. Jan Hupka
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- Klaipeda University (Litwa)
- NSR (Szwecja)
- Municipality of Båstad (Szwecja)
- Industrial Development Center Scania (Szwecja)
- Pomeranian Special Economic Zone (Polska)
- Liepaja University (Łotwa)
- Municipality of Palanga (Litwa)
- Linnaeus University (Szwecja)
- Wartość projektu:
- 1 480 411.77 EUR
- Typ zgłoszenia:
- Fundusze Europejskie [w tym Fundusze Strukturalne]
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
Publikacje powiązane z tym projektem
Filtry
wszystkich: 1
Katalog Projektów
Rok 2019
-
Dimethyl ether (DME) as potential environmental friendly fuel
PublikacjaIn recent years, there has been a growing interest in replacing petroleum fuels with so-called second generation environmental friendly fuels. Compared to traditional petroleum fuels dimethyl ether (DME) could be used as a clean high-efficiency compression ignition fuel with reduced particulate matter (PM), sulfur oxides (SOx), hydrocarbons (HC), carbon monoxide (CO) as well as combustion noise. Compared to some of the other leading...
wyświetlono 703 razy