Liderzy są kluczowymi postaciami w tworzeniu inkluzywnych środowisk pracy ze względu na ich bezpośredni wpływ na doświadczenia pracowników i ich ważną rolę w pomaganiu podwładnym w doświadczaniu dobrostanu. Jednak tylko niewielka liczba badań skupiła się na przejawach przywództwa inkluzywnego i pojawiły się apele o bardziej wszechstronną eksplorację tego, co liderzy robią, próbując tworzyć inkluzywne środowiska. Dodatkowo, istniejące teorie przywództwa inkluzywnego są krytykowane za odnoszenie się do pojęcia "inkluzywności" w bardzo szerokim sensie. Zasadniczo mają na myśli "wszystkich", niezależnie od pochodzenia kulturowego, wieku, orientacji seksualnej, płci, niepełnosprawności czy typu osobowości. W ten sposób istniejące fragmentaryczne badania nad przywództwem inkluzywnym mają tendencję do przyglądania się uniwersalnym stylom przywództwa, nieco ignorując fakt, że odrębne kategorie pracowników mają różne potrzeby i wymagają specyficznych praktyk przywódczych. Na przykład, w tym badaniu skupię się na osobach neuroróżnorodnych (tj. osobach z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, autyzmem, dyspraksją lub dysleksją). Charakteryzują się one odmiennym funkcjonowaniem poznawczym od tego, które jest postrzegane jako "standardowe", a tym samym mają nietypowe potrzeby i preferencje, które wymagają odmiennych podejść przywódczych. Podczas gdy około 1 na 5 pracowników jest neuroróżnorodny, istniejące teorie przywództwa opierają się na fałszywych założeniach homogeniczności pracowników i nie rozpoznają unikalnych mechanizmów, które są potrzebne do skutecznego angażowania i przewodzenia neuroróżnorodnym pracownikom. Dlatego też szerokim celem proponowanych badań jest rozwinięcie kompleksowego zrozumienia przywództwa neuro-inkluzywnego. Zgodnie z założeniami tego badania, opracowano cztery cele badawcze:
1) Zbadanie, jak jest rozumiane przywództwo neuro-inkluzywne przez liderów i pracowników neuroróżnorodnych.
2) Ocena cech i zachowań liderów, które sprawiają, że są oni neuro-inkluzywni.
3) Zrozumienie ułatwień i barier w byciu liderem neuro-inkluzywnym.
4) Przedstawienie kompleksowego modelu teoretycznego przywództwa neuro-inkluzywnego.
Znaczenie dla PG: W Polsce i na świecie nie było wcześniej próby holistycznej analizy inkluzywnego przywództwa społeczności neuroróżnorodnej. Dlatego też, w przypadku uzyskania finansowania, PG może stać się nie tylko wiodącym ośrodkiem badającym neuroróżnorodność w Polsce, ale także na świecie.
Informacje szczegółowe
- Program finansujący:
- SONATA
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
- Porozumienie:
- UMO-2022/47/D/HS4/01294 z dnia 2023-06-27
- Okres realizacji:
- 2023-06-27 - 2025-06-26
- Kierownik projektu:
- dr Joanna Szulc
- Realizowany w:
- Katedra Zarządzania
- Wartość projektu:
- 184 440.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
Publikacje powiązane z tym projektem
Filtry
wszystkich: 1
Katalog Projektów
Rok 2024
-
Leading with Understanding: Cultivating Positive Relationships between Neurotypical Leaders and Neurodivergent Employees
PublikacjaNeurodivergent employees have atypical needs that require distinctive leadership approaches. In this study, the specific nature of a relationship between neurodivergent employees and their neurotypical leaders is explored through the lens of the Leader-Member-Exchange (LMX) theory. This two-phased qualitative study builds on 12 semi-structured interviews with neurodivergent employees and an unstructured focus group with 15 individuals...
wyświetlono 567 razy