Zasilane hybrydowo, niskoemisyjne, autonomiczne/semi-autonomiczne statki do serwisowania farm wiatrowych na morzu
Celem naszego regularnego projektu SOVtBAL będzie stworzenie projektu koncepcyjnego autonomicznego lub półautonomicznego, ekologicznego statku o napędzie hybrydowym, wspierającego pracę morskich farm wiatrowych na Bałtyku i innych morzach. Proponowany przez nas statek będzie zaprojektowany jako statek operacyjny (SOV).
Obecna sytuacja to dynamiczny rozwój systemów autonomicznych w wielu obszarach. Wynika to z chęci zmniejszenia zapotrzebowania na osoby pracujące w nudnych i niebezpiecznych warunkach. Branża morska również wykazuje szybko rosnące zainteresowanie systemami autonomicznymi. Sektor energii odnawialnej na morzu reaguje powoli i zastanawia się, w jaki sposób może wykorzystać systemy autonomiczne. Sektor jest nadal silnie uzależniony od interwencji człowieka w całym cyklu życia – od oceny lokalizacji i instalacji po rutynowe operacje i konserwację. Można wykazać, że wykorzystanie SOV w zastosowaniach komercyjnych może prowadzić do dwóch głównych korzyści: poprawy bezpieczeństwa i oszczędności kosztów.
Kolejna generacja statków rozważa nowe alternatywne metody napędu i tankowania. Mogą one obejmować energię elektryczną, hybrydową i wodorową oraz oferować ładowanie na morzu. Napęd wodorowy uważany jest za przyszłość transportu.
Flota morska, ze względu na eksploatację obiektów o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego państwa oraz spełniających definicję infrastruktury krytycznej, powinna podlegać pełnej jurysdykcji państwa. Dlatego w zakresie proponowanego projektu statku autonomicznego należy odnieść się do uwarunkowań prawnych regulujących przyszłą eksploatację statku zarówno na obszarach morskich wchodzących w skład terytorium państwa nadbrzeżnego, jak i na obszarach poza jurysdykcją państwa (np. wyłączna strefa ekonomiczna). .
Dofinansowanie zalążkowe jest potrzebne, ponieważ pozwoli na spotkanie specjalistów z wielu dziedzin w celu opracowania założeń do dużego, interdyscyplinarnego projektu, a w przyszłości budowy prawdziwych obiektów.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- SOVtBAL
- Program finansujący:
- Europejska Współpraca Terytorialna i Europejski Instrument Sąsiedztwa
- Instytucja:
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
- Okres realizacji:
- brak danych - brak danych
- Kierownik projektu:
- dr inż. Marek Chodnicki
- Członkowie zespołu:
-
- Administrator mgr Maciej Zaremba
- Wykonawca dr hab. inż. Karol Niklas
- Wykonawca dr hab. inż. Jacek Kropiwnicki
- Realizowany w:
- Instytut Mechaniki i Konstrukcji Maszyn
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- University of Applied Science Stralsund (Niemcy)
- Klaipeda University (Litwa)
- GDAŃSKI PARK NAUKOWO-TECHNOLOGICZNY (Polska)
- Linnaeus University (Szwecja)
- AKADEMIA MARYNARKI WOJENNEJ im. Bohaterów Westerplatte (Polska)
- Typ zgłoszenia:
- Fundusze Europejskie [w tym Fundusze Strukturalne]
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 108 razy