Abstrakt
W nauczaniu chemii na każdym etapie kształcenia warto eksponować eksperymentalny charakter tej nauki. Doświadczenia przeprowadzane na lekcji pełnią nie tylko funkcję ilustracyjną, badawczą bądź weryfikacyjną, ale mogą też odegrać istotną rolę motywacyjną. Praktycznie każdy, nawet bardzo skromny i prosty, ale dobrze zaplanowany eksperyment pozwala poszerzyć wiedzę i zrobić to w sposób najlepszy z możliwych. Przedstawiony w pracy materiał jest opisem i jednocześnie komentarzem do doświadczeń mających zilustrować tylko jedno, stosunkowo drobne, zagadnienie. Otóż często możemy obserwować przebieg reakcji (zjawiska), czy nawet ilościowo je opisywać korzystając z pomocy tzw. wskaźników, substancji które wprawdzie dodane w bardzo małej ilości do układu nie zmieniają jego właściwości, ale ulegając same wyraźneji łatwo rejestrowanej zmianie pod wpływem tego, co dzieje się w układzie, pozwalają na łatwą, chociaż pośrednią, ocenę jego stanu. W pracy zajęto się dwoma różnymi typami wskaźników:1. o charakterze kwasowo-zasadowym stosowanych w alkacymetrii2. skrobią - stosowaną w jodometrii.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Tytuł wydania:
- Zrozumieć chemię : [Materiały konferencyjne], Gdańsk, 05.06.2007 strony 13 - 21
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2007
- Opis bibliograficzny:
- Becker B., Kuczyńska R.: Chemia w praktyce - wskaźniki// Zrozumieć chemię : [Materiały konferencyjne], Gdańsk, 05.06.2007/ ed. red. B. Zabiegała, M. Gdaniec-Pietryka, J. Namieśnik Gdańsk: Wydział Chemiczny PG, 2007, s.13-21
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 289 razy