Abstrakt
Artykuł przedstawia serię hydrodynamicznych badań swobodnych dwóch modeli pędnika podowego. Pędniki zostały zaprojektowane i zbudowane specjalnie dla dwóch wersji dużego modelu okrętu z własnym napędem, przeznaczonego do eksperymentów manewrowych. Jedna wersja jest napędzana pojedyńczym pędnikiem, druga jest wyposażona w dwa pędniki. Oba modele podów były badane w kanale obiegowym. Celem eksperymentu były pomiary sześciu składowych hydrodynamicznej siły i momentu na podzie w zależności od współczynnika posuwu i kąta dryfu. Kąt dryfu był zmieniany w zakresie +/-30 stopni, a zakres zmian współczynnika posuwu pokrywał wszystkie cztery kwadranty pracy pędnika. Wybrane wyniki pomiarów przedstawiono w formie graficznej. Eksperymenty pozwoliły wyciągnąć wnioski istotne z punktu widzenia charakterystyk manewrowych modelu statku.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2004
- Opis bibliograficzny:
- Grygorowicz M., Szantyr J.: Design and experimental evaluation of pod propulsor models for a large self-propelled ship model.// . -., (2004), s.0-0
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 142 razy