Abstrakt
Na podstawie wyników badań akustycznych zwrócono uwagę na emitowanie hałasu przez tarcze łożyskowe silników i elektrycznych. Sklasyfikowano mechanizmy generowania drgań i hałasu w maszynach asynchronicznych, uwypuklając rolę wymuszeń elektromagnetycznych. Omówiono badania postaci drgań eksploatacyjnych kadłuba i tarczy łożyskowych metodą RORO, MORO i za pomocą lasera skanującego. Poddano analizie związki przyczynowo-skutkowe postaci drgań tarczy łożyskowych z łożyskami tocznymi i ślizgowymi. Wykazano, że wibracyjne eksploatacyjne odkształcenia tarcz silników klatkowych małej i średniej mocy, w kierunku osiowym mogą być w znacznej mierze wynikiem sił elektromagnetycznych, a nie pracy łożysk.Formy i amplituda odkształceń tarcz łożyskowych silników asynchronicznych wskazuje, że rola tarcz łożyskowych w emitowaniu hałasu przez silnik może być porównywalna z odkształceniami kadłuba.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Tytuł wydania:
- Automatyka, Elektryka, Zakłócenia strony 29 - 41
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Karkosiński D., Łudziński Ł.: Drgania tarcz łożyskowych silników asynchronicznych wymuszane siłami elektromagnetycznymi// Automatyka, Elektryka, Zakłócenia/ ed. Zbigniew R. Kwiatkowski Gdańsk: INFOTECH, 2014, s.29-41
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 119 razy