Abstrakt
Artykuł poświęcony jest systemowi kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Obejmuje on 4 rodzaje sankcji, trzecią w kolejności jest kara pieniężna. Celem artykułu jest analiza cech kary pieniężnej w porównaniu z pozostałymi sankcjami, a także omówienie okoliczności warunkujących jej wymierzanie. W części praktycznej scharakteryzowano 2 przypadki naruszeń dyscypliny finansów publicznych orzeczonych przez Regionalną Komisję Orzekającą (RKO) w Gdańsku zakończonych wymierzeniem kary pieniężnej. Omawiając je, akcent położono na przesłanki, które zadecydowały o jej zastosowaniu. Wykorzystaną w artykule metodą badawczą jest studium przypadku – case study. Podstawowy wniosek płynący z artykułu jest taki, że brak należytej dbałości o ład systemu finansów publicznych może spowodować otrzymanie kary pieniężnej przez osobę postępującą niezgodnie z obowiązującymi regułami, jednak dochodzi do tego stosunkowo rzadko, a wymierzana kara orzekana jest bliżej dolnej granicy dopuszczonej prawem.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU
nr 488,
strony 211 - 221,
ISSN: 1899-3192 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Sekuła A., Śrubkowska A.: Kara pieniężna na tle innych kar wymierzanych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych// PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU. -Vol. 488., (2017), s.211-221
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.15611/pn.2017.488.18
- Bibliografia: test
-
- nia, traktowane jako naganne i szkodliwe dla finansów publicznych, obwarowane są czterema rodzajami sankcji, przy czym trzecią w kolejności jest kara pieniężna. Każda kara, także pieniężna, wymierzana jest osobie fizycznej, jednak odpo- wiedzialność, wywołująca przypisanie winy i wymierzenie kary, nie ma zastosowa- nia do każdego pracownika danej organizacji, a jedynie do osób wskazanych w usta- wie. Krąg osób, które ponoszą odpowiedzialność z tytułu czynów zabronionych, nie jest zawężony wyłącznie do przedstawicieli podsektora finansów publicznych;
- obejmuje także osoby spoza niego. Reguły określania wysokości kary pieniężnej są tak skonstruowane, iż sięgać może ona nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Praktyka wskazuje, że tak wyso- kie kary nie są wymierzane; również sama kara orzekana jest stosunkowo rzadko. Uznaje się, że skutek oddziaływania społecznego, zapobiegawczego i dyscyplinują- cego odniosą sankcje o mniejszej dolegliwości, tj. upomnienie i nagana. otwiera się w nowej karcie
- Literatura Bojkowski T., Przybylska J. (red.), 2012, Dyscyplina finansów publicznych: zasady odpowiedzialności, problemy orzecznicze i aspekty praktyczne, CeDeWu, Warszawa.
- Borowska K., Kościńska-Paszkowska A., Bolek T., 2012, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, LexisNexis, Warszawa.
- GKO, 2016a, Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z 20 czerwca 2016 r., nr BDF1.4800.24.2016. otwiera się w nowej karcie
- GKO, 2016b, Sprawozdanie z działalności GKO w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz zbiorcze sprawozdanie z działalności komisji orzekających pierwszej instancji w 2015 r., nr BDF1.4812.1.2016. otwiera się w nowej karcie
- GKO, 2017, Sprawozdanie z działalności GKO w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz zbiorcze sprawozdanie z działalności komisji orzekających pierwszej instancji w 2016 r., nr BDF1.4812.1.2017. otwiera się w nowej karcie
- Lipiec-Warzecha L., 2012, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Lex, Warszawa.
- Lipiec-Warzecha L., 2016, Dyscyplina finansów publicznych w pytaniach i odpowiedziach, C.H. Beck, Warszawa
- Mazur R., 2015, Wymiar kary współmiernej do stopnia winy sprawcy naruszenia dyscypliny finansów publicznych -wybrane zagadnienia, [w:] Smaga M., Winiarz M. (red.), Dyscyplina finansów pu- blicznych: doktryna, orzecznictwo, praktyka, C.H. Beck, Warszawa, s. 364-375.
- Misiąg W. (red.), 2017, Ustawa o finansach publicznych. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych: komentarz, C.H. Beck, Warszawa.
- Motowilczuk I., 2012, Dyscyplina finansów publicznych po zmianach, Infor, Warszawa. RKO, 2014, Orzeczenie RKO w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w Gdańsku z 17 stycznia 2014 r., nr KO.0022-26-4-16/13.
- RKO, 2016, Orzeczenie RKO w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w Gdańsku z 18 października 2016 r., nr KO.0022-17-2-30/16. otwiera się w nowej karcie
- Sekuła A., Fandrejewski R., 2016, Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie wykorzysta- nia subwencji ogólnej, [w:] Sokołowski J., Żabiński A. (red.), Finanse publiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 451, s. 385-397. otwiera się w nowej karcie
- Smaga M., 2015, System kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, [w:] Smaga M., Winiarz M. (red.), Dyscyplina finansów publicznych: doktryna, orzecznictwo, praktyka, C.H. Beck, War- szawa, s. 467-489.
- Talik A., Robaczyński W., Babczuk A., 2015, Dyscyplina finansów publicznych: podstawy i zakres odpowiedzialności, C.H. Beck, Warszawa.
- Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tekst jedn.: Dz.U. 2013, poz. 168 ze zm. otwiera się w nowej karcie
- Walasik A., Babczuk A., Talik A., 2013, Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, C.H. Beck, Warszawa. otwiera się w nowej karcie
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 119 razy