Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym

Abstrakt

Artykuł jest próbą refleksji nad rolą filozofii w obecnym systemie kształcenia uniwersyteckiego. Analizowana jest sytuacja filozofii (czy też szerzej: humanistyki) w neoliberalnym systemie kształcenia, poddanym presji czynników rynkowych oraz biurokratycznych. Autor jest zdania, że myślenie filozoficzne pełni doniosłą funkcję społeczną i polityczną, tym samym kształtując postawę rozważnego krytycyzmu i otwartości, pluralizmu. Niezbywalność i niezastępowalność filozofii w europejskim modelu kształcenia nie znaczy, że nie należy dokonać autokrytyki i pracowac nad zmianą społecznego odbioru filozofii. Zdaniem autora artykułu głównym obszarem w którym należy dokonać niezbędnych korekt jest obszar dydaktyki. Wstępnym propozycjom zmian w sposobie nauczania filozofii poświęcona jest końcowa część tekstu.

Cytuj jako

Pełna treść

pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja monograficzna
Typ:
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Tytuł wydania:
Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie. strony 53 - 70
Język:
polski
Rok wydania:
2016
Opis bibliograficzny:
Karalus A.: Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym// Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie./ ed. Maciej Soin, Przemysław Partszutowicz Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2016, s.53-70
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 122 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi