Abstrakt
Aspekt geometryczny stanowi ważny element w nauczaniu projektowania dróg szynowych na studiach 1-go i 2-go stopnia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Podstawowym, najczęściej spotykanym w praktyce elementem linii kolejowej w planie jest łuk poziomy z krzywymi przejściowymi. Z tego względu na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej wdrożono ćwiczenie projektowe ujmujące to zagadnienie w sposób kompleksowy. Zastosowano formułę zgodną z zasadami nauczania problemowego. Na bazie możliwie najbardziej skomplikowanego przypadku student nabywa umiejętność uzyskania rozwiązania poprawnego geometrycznie, spełniającego ograniczenia kinematyczne i zarazem optymalnego, zgodnie z przyjętym kryterium. Opanowanie zawartego w ćwiczeniu materiału daje solidne podstawy do realizacji projektów wykonywanych na kolejnych semestrach studiów (także 2-go stopnia) oraz w praktyce zawodowej. Ćwiczenie, po niewielkich modyfikacjach i uzupełnieniach, można wykorzystać na kierunkach związanych z geodezją kolejową oraz na studiach niestacjonarnych.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Technika Transportu Szynowego
strony 2324 - 2329,
ISSN: 1232-3829 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2015
- Opis bibliograficzny:
- Nowakowski M.: Projekt optymalnego łuku poziomego jako element nauczania kształtowania układów geometrycznych toru// TTS Technika Transportu Szynowego. -., nr. 12 (2015), s.2324-2329
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 141 razy