SYMULACJA DŹWIĘKU PRZESTRZENNEGO W ŚCIEŻCE DŹWIĘKOWEJ W ODSŁUCHU BINAURALNYM - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

SYMULACJA DŹWIĘKU PRZESTRZENNEGO W ŚCIEŻCE DŹWIĘKOWEJ W ODSŁUCHU BINAURALNYM

Abstrakt

Celem pracy jest przedstawienie aplikacji umożliwiającej tworzenie stereofonicznej ścieżki dźwiękowej do filmu, symulującej dźwięk przestrzenny w odsłuchu słuchawkowym. Interfejs przygotowanej aplikacji pozwala użytkownikowi na wybór rozmieszczenia konkretnych partii instrumentalnych w odpowiednich miejscach w przestrzeni dźwiękowej oraz jednoczesny odsłuch wszystkich ścieżek wraz z przygotowanym materiałem filmowym. Symulacja obejmuje dwa systemy odsłuchowe: system kwadrofoniczny oraz system 5.1. W symulacji dźwięku wielokanałowego wykorzystano filtrację HRTF (ang. Head-Related-Transfer-Function). Aplikacja została skonstruowana w taki sposób, aby użytkownik mógł porównać kwadrofoniczny oraz system 5.1 przy takim samym rozmieszczeniu instrumentów, a następnie dokonać zmiany rozmieszczenia instrumentów i ponowny odsłuch. Dodano także możliwość odsłuchu ścieżki dźwiękowej w systemie stereofonicznym. W tej wersji ścieżka dźwiękowa stanowi downmix wszystkich partii instrumentalnych do dwóch kanałów. Na potrzeby ścieżki dźwiękowej został także przygotowany krótki film. W ramach badań zostały przeprowadzone dwie serie testów odsłuchowych. Pierwsza seria testów polegała na ocenie powyższych systemów w kontekście określonych parametrów. Druga seria testów - przeprowadzona dla systemów 5.1 i kwadrofonii - miała na celu określenie, w jakim stopniu poszczególne partie instrumentalne są poprawnie lokalizowane w przestrzeni.

Cytuj jako

Pełna treść

pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja monograficzna
Typ:
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Tytuł wydania:
W : Aspekty komputerowej inżynierii dźwięku. Od metafory do standaryzacji strony 103 - 113
Język:
polski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
HOPPE M., Kostek B.: SYMULACJA DŹWIĘKU PRZESTRZENNEGO W ŚCIEŻCE DŹWIĘKOWEJ W ODSŁUCHU BINAURALNYM// Aspekty komputerowej inżynierii dźwięku: od metafory do standaryzacji/ ed. Stefan Brachmański, Andrzej Miśkiewicz, Przemysław Plaskota Wrocław: Polska Sekcja Audio Engineering Society , 2017, s.103-113
Źródła finansowania:
  • Działalność statutowa/subwencja
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 170 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi