Abstrakt
The purpose of this study is to examine the effect of knowledge risk management (KRM) on organizational performance, with measures considered as “softer” measures of performance, i.e. innovativeness, responsiveness, sustainability, and agility. Data were collected using an online questionnaire sent to private and public orga- nizations located all over the world. The analysis and hypotheses testing were performed using structural equation modeling. The results showed that KRM positively affects organizational success, sustainability, growth, innovativeness, and agility, however, KRM does not show any positive effect on the responsiveness of organizations. The results can help managers and owners to a better understanding of the linkage between KRM and organizational performance. They could use the results to design their KRM practices accordingly. To the authors' best knowledge, this paper is the first empirical study that has investigated the relationship between KRM and organizational performance with a broad organization sample.
Cytowania
-
7 5
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH
nr 105,
strony 1 - 10,
ISSN: 0148-2963 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2019
- Opis bibliograficzny:
- Durst S., Hinteregger C., Zięba M.: The linkage between knowledge risk management and organizational performance// JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH. -Vol. 105, (2019), s.1-10
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1016/j.jbusres.2019.08.002
- Bibliografia: test
-
- Varvakis (Eds.), Competitive Strategies for Small and Medium Enterprises (pp. 195- 209). Cham: Springer. otwiera się w nowej karcie
- Durst, S., & Wilhelm, S. (2013). Do you know your knowledge at risk? Measuring Business Exellence, 17, 28-39. https://doi.org/10.1108/MBE-08-2012-0042. otwiera się w nowej karcie
- Durst, S., & Wilhelm, S. (2011). Knowledge management in practice: insights into a medium-sized enterprise's exposure to knowledge loss. Prometheus, 29, 23-38. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1080/08109028.2011.565693. otwiera się w nowej karcie
- Durst, S., & Zieba, M. (2017). Knowledge risks -Towards a taxonomy. International Journal of Business Environment, 9, 51-63. https://doi.org/10.1504/IJBE.2017.084705. otwiera się w nowej karcie
- Durst, S., Bruns, G., & Henschel, T. (2016). The Management of Knowledge Risks: What do We Really Know? International Journal of Knowledge and Systems Science, 7, 19-29. https://10.4018/IJKSS.2016070102. otwiera się w nowej karcie
- Edvardsson, I.R, & Durst, S. (2013). The Benefits of Knowledge Management in Small and Medium-sized Enterprises. Procedia -Social Behavioral Sciences, 81, 351-354. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.441. otwiera się w nowej karcie
- Ferenhof, H.A., Durst, S., & Selig, P. (2015). Knowledge Waste in Organizations: a Review of Previous Studies. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 12, 160-178. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2015.v12.n1.a15. otwiera się w nowej karcie
- Flamholtz, E.G., & Aksehirli, Z. (2000). Organizational Success and Failure : An Empirical Test of a Holistic Model. European Management Journal, 18, 488-498. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/S0263-2373(00)00038-4. otwiera się w nowej karcie
- Frigo, M. (2006). Knowledge retention: A guide for utilities. Journal American Water Works https://doi.org/10.1007/s11187-012-9460-x. otwiera się w nowej karcie
- Lee, R.P., Chen, Q., & Lu, X. (2009). In search of platforms to increase market responsiveness: Evidence from foreign subsidiaries. Journal of International Marketing, 17, 59-73. https://doi.org/10.1509/jimk.17.2.59. otwiera się w nowej karcie
- Lee, S., Suh, E., & Lee, M. (2014). Measuring the risk of knowledge drain in communities of practice. Journal of Knowledge Management, 18, 382-395. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1108/JKM-07-2013-0263. otwiera się w nowej karcie
- Lin, R., Che, R., & Ting, C. (2012). Turning knowledge management into innovation in the high-tech industry. Industrial Management & Data Systems, 112, 42-63. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1108/02635571211193635. otwiera się w nowej karcie
- López-Nicolás, C., & Meroño-Cerdán, Á.L. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31, 502-509. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2011.02.003. otwiera się w nowej karcie
- Lopes, J.-P. (2004). Managing intangible asset risks: reputation and strategic redeployment planning. Risk Management, 6, 35-50.
- Lopes, C.M., Scavarda, A., Hofmeister, L.F., Thomé, A.M.T., & Vaccaro, G.L.R. (2017). An analysis of the interplay between organizational sustainability, knowledge management, and open innovation. Journal of Cleaner Production, 142, 476-488. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.10.083. otwiera się w nowej karcie
- Love, J. H, Roper, S., & Vahter, P. (2014). Learning from openness: The dynamics of breadth in external innovation linkages. Strategic Management Journal, 35, 1703-1716. https://doi.org/10.1002/smj.2170. otwiera się w nowej karcie
- Luk, C., Yau, O.H.M., Sin, L.Y.M., Tse, A.C.B., & Lee, J.S.Y. (2008). The effects of social capital and organizational innovativeness in different institutional contexts. Journal of otwiera się w nowej karcie
- Maltz, A.C., Shenhar, A.J., & Reilly, R.R. (2003). Beyond the Balanced Scorecard: Refining the Search for Organizational Success Measures. Long Range Planning, 36, 187-204. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/S0024-6301(02)00165-6. otwiera się w nowej karcie
- Manuj, I., & Mentzer, J.T. (2008). Global Supply Chain Risk Management. Journal of Business Logististics, 29, 133-155. otwiera się w nowej karcie
- Martins, C.E., & Meyer, H.W. (2012). Organizational and behavioral factors that influence knowledge retention. Journal of Knowledge Management, 16, 77-96.
- https://doi.org/10.1108/13673271211198954. otwiera się w nowej karcie
- Massingham, P.R. (2018). Measuring the impact of knowledge loss: a longitudinal study. Journal of Knowledge Management JKM-08-2016-0338. https://doi.org/10.1108/JKM- 08-2016-0338. otwiera się w nowej karcie
- Massingham, P.R. (2010). Knowledge risk management: a framework. Journal of Knowledge Management, 14, 464-485. https://doi.org/10.1108/13673271011050166. otwiera się w nowej karcie
- Massingham, P.R. (2008). Measuring the impact of knowledge loss: More than ripples on a pond? Management Learning, 39, 541-560. https://doi.org/10.1177/1350507608096040. otwiera się w nowej karcie
- Massingham, P.R., & Massingham, R.K. (2014). Does knowledge management produce practical outcomes? Journal of Knowledge Management, 18, 221-254. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1108/JKM-10-2013-0390. otwiera się w nowej karcie
- Miller, D. (1983). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Management Science, 29, 770-791. otwiera się w nowej karcie
- Miller, D.J., Fern, M.J., & Cardinal, L.B. (2007). The use of knowledge for technological innovation within diversified firms. The Academy of Management Journal, 50, 308-326. otwiera się w nowej karcie
- Mohamed, S., Mynors, D., Andrew, G., Chan, P., Coles, R., & Walsh, K. (2007). Unearthing key drivers of knowledge leakage. International Journal of Knowledge Management Studies, 1, 456-470. https://doi.org/10.1504/IJKMS.2007.012535. otwiera się w nowej karcie
- Mohammed, H.K., & Knápková, A. (2016). The Impact of Total Risk Management on Company's Performance. Procedia-Social Behavioral Science, 220, 271-277. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.499. otwiera się w nowej karcie
- Mu, J., Peng, G., & MacLachlan, D.L. (2009). Effect of risk management strategy on NPD performance. Technovation, 29, 170-180. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/j.technovation.2008.07.006. otwiera się w nowej karcie
- Neef, D. (2005). Managing corporate risk through better knowledge management. The Learning Organization, 12, 112-124. https://doi.org/10.1108/09696470510583502. otwiera się w nowej karcie
- Nemkova, E., Souchon, A.L., Hughes, P., & Micevski, M. (2015). Does improvisation help or hinder planning in determining export success? Decision theory applied to exporting. Journal of International Marketing, 23, 41-65. https://doi.org/10.1509/jim.14.0071. otwiera się w nowej karcie
- Quon, T. K., Zeghal, D., & Maingot, M. (2012). Enterprise Risk Management and firm performance. Procedia -Social and Behavioral Sciences 62, 263-267. otwiera się w nowej karcie
- Overby, E., Bharadwaj, A., & Sambamurthy, V. (2005). A framework for enterprise agility and the enabling role of digital options. In R. Baskerville, L. Mathiassen, J. Pries-Heje, otwiera się w nowej karcie
- & J. De Gross (Eds.), Business Agility and Information Technology Diffusion (pp. 295- 312). New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
- Penrose, E. (1959). The theory of the growth of the firm. New York: John Wiley & Sons.
- Perrott, B.E. (2007). A strategic risk approach to knowledge management. Business Horizons, 50, 523-533. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2007.08.002. otwiera się w nowej karcie
- Podsakoff, P.M, MacKenzie, S.B., Lee, J-Y., & Podsakoff, N.P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88, 879-903. http://dx.doi.org/10.1037/0021- 9010.88.5.879. otwiera się w nowej karcie
- Quintas, P., Lefrere, P., & Jones, G. (1997). Knowledge management: A strategic agenda. Long Range Planning, 30, 385-391. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90252-1. otwiera się w nowej karcie
- Ravichandran, T. (2018). Exploring the relationships between IT competence, innovation capacity and organizational agility. The Journal of Strategic Information Systems, 27, 22-42. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2017.07.002. otwiera się w nowej karcie
- Richard, P.J., Devinney, T.M., Yip, G.S., & Johnson, G. (2009). Measuring Organizational Performance: Towards Methodological Best Practice. Journal of Management, 35, 718- 804. https://doi.org/10.1177/0149206308330560. otwiera się w nowej karcie
- Rigby D., & Zook, C. (2002). Open-market innovation. Harvard Business Review, 80, 80-89. otwiera się w nowej karcie
- Salojärvi, S., Furu, P., & Sveiby, K.-E. (2005). Knowledge management and growth in https://doi.org/10.1108/13673270510590254. otwiera się w nowej karcie
- Salavati, M., Tuyserkani, M., Mousavi, S.A., Falahi, N., & Abdi, F. (2016). Improving new product development performance by risk management. Journal of Business & Industrial Marketing, 31, 418-425. https://doi.org/10.1108/JBIM-04-2013-0090. otwiera się w nowej karcie
- Sambamurthy, V., Bharadwaj, A., & Grover, V. (2003). Shaping Agility through Digital Options: Reconceptualizing the Role of Information Technology in Contemporary Firms. MIS Quarterly, 27, 237-263. https://doi:10.2307/30036530. otwiera się w nowej karcie
- Schollhammer, H. (1982). Internal corporate entrepreneurship. In C.A. Kent, D.L. Sexton, & otwiera się w nowej karcie
- K.H. Vesper (Eds.), Encyclopedia of Entrepreneurship (pp. 209-229). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. otwiera się w nowej karcie
- Smallman, C. (1996). Risk and organizational behaviour: a research model. Disaster Prevention and Management, 5, 12-26. https://doi.org/10.1108/09653569610112880. otwiera się w nowej karcie
- Smith, P.A.C., & Sharicz, C. (2011). The shift needed for sustainability. The Learning Organization, 18, 73-86. https://doi.org/10.1108/09696471111096019. otwiera się w nowej karcie
- Stam, C.D. (2009). Intellectual liabilities: lessons from The Decline and Fall of the Roman Empire. VINE 39, 92-104. https://doi.org/10.1108/03055720910962470. otwiera się w nowej karcie
- Subramanian, A., & Nilakanta, S. (1996). Organizational innovativeness: Exploring the relationship between organizational determinants of innovation, types of innovations, and measures of organizational performance. Omega, 24, 631-647. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/S0305-0483(96)00031-X. otwiera się w nowej karcie
- Tallon, P.P., & Pinsonneault, A. (2011). Competing Perspectives on the Link Between Strategic Information Technology Alignment and Organizational Agility: Insights from a Mediation Model. MIS Quarterly, 35, 463-486. https://doi:10.2307/23044052. otwiera się w nowej karcie
- Tang, D., Yang, J.B., Chin, K.S., Wong, Z.S.Y., & Liu, X. (2011). A methodology to otwiera się w nowej karcie
- Tupa, J., Simota, J., & Steiner, F. (2017). Aspects of risk management implementation for Industry 4.0. Procedia Manufacturing, 11, 1223-1230. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.07.248. otwiera się w nowej karcie
- Vandenberg, R.J. (2006). Statistical and methodological myths and urban legends: Where, pray tell, did they get this idea? Organizational Research Methods, 9, 194-201. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/10.1177/1094428105285506. otwiera się w nowej karcie
- Vaughan, E.J., & Vaughan, T. (2001). Essentials of Risk Management and Insurance. New York: John Wiley & Sons.
- Venkatesh, V.G., Rathi, S., & Patwa, S. (2015). Analysis on supply chain risks in Indian apparel retail chains and proposal of risk prioritization model using Interpretive structural modeling. Journal of Retailing and Consumer Services, 26, 153-167. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.06.001. otwiera się w nowej karcie
- Verdú, A.J.V., & Gómez-Gras, J.-M. (2009). Measuring the organizational responsiveness through managerial flexibility. Journal of Organizational Change Management, 22, 668-690. https://doi.org/10.1108/09534810910997069. otwiera się w nowej karcie
- Victer, R. (2014). The strategic implication of knowledge attributes: Understanding the conditions in which knowledge matters to performance. Management Decision, 52, 505- 525. https://doi.org/10.1108/MD-04-2013-0235. otwiera się w nowej karcie
- Vij, S., & Bedi, H.S. (2015). Are subjective business performance measures justified? International Journal of Productivity and Performance Management, 65, 603-321. otwiera się w nowej karcie
- https://doi.org/ 10.1108/IJPPM-12-2014-0196. otwiera się w nowej karcie
- Wang, M.-H., & Yang, T.-Y. (2016). Investigating the success of knowledge management: An empirical study of small-and medium-sized enterprises. Asia Pacific Management Review, 21, 79-91. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2015.12.003. otwiera się w nowej karcie
- Wei, Y.S., & Wang, Q. (2011). Making sense of a market information system for superior performance: The roles of organizational responsiveness and innovation strategy. https://doi.org/10.1007/s11747-013-0337-6. otwiera się w nowej karcie
- Winter, S.G. (2000). The satisficing principle in capability learning. Strategic Management Journal, 21, 981-996. https://doi.org/10.1002/1097-0266(200010/11)21:10/11<981: AID-SMJ125>3.0.CO; 2-4. otwiera się w nowej karcie
- Zack, M. H. (2002). Developing a knowledge strategy: Epilogue. In N. Bontis, & C. W. Choo (Eds.), The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge: A collection of readings. Oxford: Oxford University Press.
- Zieba, M., & Durst, S. (2018). Knowledge Risks in the Sharing Economy. In E.-M. otwiera się w nowej karcie
- Vătămănescu, & F.M. Pînzaru (Eds.), Knowledge Management in the Sharing Economy: Cross-Sectoral Insights into the Future of Competitive Advantage (pp. 253-270). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66890-1_13. otwiera się w nowej karcie
- Zollo, M., & Winter, S.G. (2002). Deliberate Learning and the Evolution of Dynamic Capabilities. Organization Science, 13, 339-351. otwiera się w nowej karcie
- Źródła finansowania:
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 129 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
The effect of environmental turbulence on cyber security risk management and organizational resilience
- S. Durst,
- C. Hinteregger,
- M. Zięba
Company Culture, Knowledge Sharing and Organizational Performance. The Employee’s Perspective
- W. Kucharska,
- A. Wildowicz-Giegiel