Abstract
Tematyka niniejszej rozprawy dotyczy wpływu byłych, cywilnych portów lotniczych na kształtowanie nowej zabudowy na ich dawnym terenie. Przebadane zostają wartości kulturowe oraz społecznoekonomiczne pozostałej po nich infrastruktury. Rozwój i dzieje lotnictwa są przedmiotem zainteresowania historyków, a kwestie związane z budową nowych portów lotniczych - urbanistów, co czyni zagadnienia te przedmiotem licznych badań. Niemniej pozornie bogata literatura tematu ma zasadniczą lukę: brakuje opracowań nt. infrastruktury zniszczonych i/lub pełniących nowe funkcje portów lotniczych. W pozycjach poruszających tematykę wartościowania dziedzictwa techniki obiekty związane z infrastrukturą lotniskową traktowane są marginalnie. Wobec powyższego w dysertacji rozpoznano lotniska funkcjonujące w dawnych i obecnych granicach Polski, które obsługiwały loty pasażerskie do lat 70. XX w. Zostały skatalogowane i scharakteryzowane, a przeprowadzone analizy umożliwiły wyłonienie Portu Lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz, którego pozostałości, jako jedyne w kraju, stały się silnym elementem kompozycyjnym zaprojektowanego na jego terenie osiedla mieszkaniowego. Przeprowadzono waloryzację pozostałości po ww. porcie oraz zbadano związki społeczeństwa z tym miejscem. Ponadto zweryfikowano wartości społecznoekonomiczne byłych portów lotniczych oraz rozpoznano możliwości ich ponownego wykorzystania. Odwołując się do najnowszych metod waloryzacji dziedzictwa techniki zaproponowano uznanie, dotychczas nieuwzględnionej, wartości potencjału ekologicznego.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Author(s))
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2022
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 106 times