Abstract
Artykuł prezentuje oddany do użytkowania w czerwcu 2011 wiadukt drogowy ,,Łuk Białostocki”. Konstrukcja ta z uwagi na lokalizację dźwigara łukowego względem osi pomostu – po przekątnej, jest w Polsce w swojej skali obiektem prototypowym. Ustrój nośny obiektu stanowi stalowy bezprzegubowy dźwigar łukowy, usytuowany w rzucie z góry po krótszej przekątnej konstrukcji, z podwieszonym za pomocą cięgien pomostem zespolonym. Rozpiętość obiektu wynosi 66 m, zaś szerokość całkowita 16,48 m. Asymetryczny układ lin zmieniający stronę podwieszenia w kluczu poza dominującą siłą ściskającą jest poddany znacznemu zginaniu ukośnemu ze skręcaniem co zmienia klasyczną strukturę wytężenia dźwigara pracującego w strukturalnie złożonym stanie naprężeń wraz z tendencją do wymuszania poziomej rotacji pomostu. Projektant BPBK S.A. w celach konsultacyjnych posiłkował się nadzorem naukowym realizowanym przez zespół mostowy z Politechniki Gdańskiej. Niezależnie od obliczeń wykonanych przez projektantów nadzór naukowy analizował pracę całej konstrukcji i jej fragmentów. Dodatkowe symulacje obliczeniowe wspierały jednostkę projektową w podejmowaniu decyzji podczas rozwiązywania detali konstrukcyjnych, wytwarzania i wznoszenia obiektu.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (5)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Materiały Budowlane
pages 50 - 52,
ISSN: 0137-2971 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Wałęga M., Sobczyk M., Szuchnicki Z., Miśkiewicz M., Chróścielewski J.: Łuk Białostocki// Materiały Budowlane. -., nr. 2 (522) (2016), s.50-52
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15199/33.2016.02.16
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 168 times