Abstract
Statek, jako obiekt sterowania charakteryzuje się nieliniową manewrową funkcją opisującą. Metoda backstepping jest jedną z metod, które mogą być wykorzystane w procesie projektowania nieliniowych układu sterowania kursem statków. Metoda została zastosowana w celu zaprojektowania dwóch konfiguracji nieliniowych regulatorów kursu.Regulatory zostały przebadane w układach regulacji kursu statku. Jedna z konfiguracji w fazie projektowania uwzględnia własności dynamiczne maszyny sterowej. Parametry uzyskanych struktur nieliniowych regulatorów kursu zostały dostrojone w celu optymalizacji funkcjonowania systemu sterowania. Proces optymalizacji został wykonany za pomocą algorytmów genetycznych. Jakości pracy systemu z zaprojektowanym algorytmem sterowania została sprawdzona w badaniach symulacyjnych przeprowadzonych na modelu matematycznym statku - zbiornikowca. Wyniki eksperymentów, symulacji zostały porównane z działaniem systemu zawierającego konwencjonalny regulator PD.
Citations
-
4 1
CrossRef
-
0
Web of Science
-
5 2
Scopus
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
INTERNATIONAL JOURNAL OF AUTOMATION AND COMPUTING
no. 6,
pages 277 - 284,
ISSN: 1476-8186 - Language:
- English
- Publication year:
- 2009
- Bibliographic description:
- Śmierzchalski R., Witkowska A.: Nonlinear Backstepping Ship Course Controller// INTERNATIONAL JOURNAL OF AUTOMATION AND COMPUTING. -Vol. 6., nr. iss. 3 (2009), s.277-284
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.1007/s11633-009-0277-2
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
Referenced datasets
seen 194 times