Abstract
Rozprawa doktorska poświęcona jest badaniu zastosowania fuzji danych oraz sterowania predykcyjnego w systemie dynamicznego pozycjonowania statku. W pierwszej części pracy przedstawiono historię rozwoju systemów dynamicznego pozycjonowania, różne metody estymacji położenia statku, metody sterowania oraz cel i tezę pracy. Następnie zaprezentowano model matematyczny statku, kinematykę oraz dynamikę. W kolejnej części przedstawiono algorytmy fuzji danych, takie jak filtr Kalmana, rozszerzony filtr Kalmana, nieliniowy obserwator oraz filtr cząsteczkowy. W rozprawie przedstawiono również algorytm kaskadowego połączenia filtru cząsteczkowego i rozszerzonego filtru Kalmana. W kolejnej części zaprezentowano algorytmy sterowania, takie jak PID, regulator backstepping oraz sterowanie predykcyjne. W pracy przedstawiono dwa kierunki badań. Pierwszy dotyczy zadania fuzji danych z wykorzystaniem nadmiarowej struktury pomiarowej dokonującej pomiaru położenia, kursu i prędkości w celu estymacji tych wielkości i zakłóceń środowiskowych. Drugi kierunek badań dotyczy poprawy jakości sterowania statkiem z wykorzystaniem nieliniowego modelu statku w sterowaniu predykcyjnym. Wyniki tych badań wskazują, że połączenie fuzji danych i sterowania predykcyjnego pozwala na zwiększenie dokładności pozycjonowania statku oraz bezpieczeństwa statku w sytuacjach awaryjnych.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Author(s))
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2023
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 52 times