Abstract
Systemy drenażowe występujące przy obiektach drogowych są niezwykle istotnym elementem tych budowli. Jednym z materiałów, które obecnie powszechnie stosowane są w systemach drenażowych są geowłókniny. Ich zadaniem jest zabezpieczenie odwadnianego gruntu przed procesem sufozji, jak również ochrona drenażu przed zamuleniem przy jednoczesnym zachowaniu wodoprzepuszczalności. Typową trwałość drenażu, w zależności od rozwiązań, szacować można na kilkadziesiąt lat. W okresie tym sprawność drenażu ulega stopniowemu obniżeniu, co jest zjawiskiem normalnym, doświadczenia wskazują jednak, że w pewnych warunkach dojść może do znacznego zmniejszenia wodoprzepuszczalności geowłókniny, która z czasem zacznie przybierać cechy geomembrany. Kolmatacja sprawia, że okres właściwego funkcjonowania drenażu skraca się do kilkunastu lub nawet kilku lat. Prowadzi to do wzrostu ciśnień i gradientów filtracyjnych, które z kolei zainicjować mogą zjawiska sufozyjne. Zebrane doświadczenia wskazują, iż w przypadkach, gdzie drenaże odprowadzają zażelazione wody gruntowe lub gdy drenaże układane są w gruntach pylastych należy rezygnować z stosowania geowłóknin na rzecz klasycznych filtrów odwrotnych, układanych wokół właściwej warstwy drenażowej. W artykule przedstawiono wybrane kryteria doboru geosyntetycznych materiałów filtracyjnych oraz przykłady uszkodzeń systemów drenażowych, do jakich może dojść w wyniku kolmatacji.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (2015 Elamed Media Group)
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Magazyn Autostrady
pages 19 - 26,
ISSN: 1730-0703 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Sterpejkowicz-Wersocki W.: O problemie kolmatacji geowłóknin stosowanych w drenażach// Magazyn Autostrady. -., nr. 3 (2015), s.19-26
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 580 times