Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce

Abstract

Przedmiot badań: W ciągu ostatniej dekady w Polsce kilkakrotnie zmieniono system szkolnic­twa wyższego w różnych aspektach, jednak główne obszary działalności pozostawały niemalże bez zmian. Jednak dotychczas, po pierwsze, nie przeanalizowano poszczególnych podstawo­wych zadań uczelni poza trzema głównymi, tj. działalności dydaktycznej, naukowo-badawczej i transferu wiedzy. Po drugie, nie dokonano całościowej oceny stanu ich realizacji w szkolnic­twie wyższym.

Cel badawczy: W artykule dokonano próby pomiaru zarówno poszczególnych podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce, zdefiniowanych w ustawie o szkolnictwie wyższym, jak i sprawdzono łączny stan ich realizacji w badanych jednostkach.

Metoda badawcza: Dokonano rankingu uczelni na podstawie wartości zmiennych przypisanych do poszczególnych zadań szkół wyższych oraz wskaźnika syntetycznego w zakresie łącznego stanu ich realizacji.

Wnioski: Niekwestionowanymi liderami ogólnego rankingu były następujące uczelnie: Uni­wersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Natomiast najgorszy ogólny wy­nik w rankingu uzyskała Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej i Politechnika Świętokrzyska w Kielcach. Wyniki uczelni w zakresie poszczególnych zadań są zróżnicowane w zależności od badanego obszaru działalności.

Citations

Author (1)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 30 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Details

Category:
Magazine publication
Type:
Magazine publication
Published in:
Studia Prawno-Ekonomiczne no. 118, pages 159 - 179,
ISSN: 0081-6841
Publication year:
2021
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.26485/spe/2021/118/9
Verified by:
No verification

seen 27 times

Recommended for you

Meta Tags