Abstract
Celem tego artykułu jest przedstawienie problematyki okładek książek literatury fantasy i science fiction w Polsce w latach 2000-2012 na przykładzie wydawnictw Fabryka Słów, Runa oraz Solaris. Analiza piśmiennictwa dotycząca fantastyki jako literatury oraz zjawiska, a także grafiki pozwoliła na wyodrębnieniu hipotez badawczych, w których założono zależność między stereotypizacją motywów okładkowych i cech sztuki fantastycznej a konwencją: fantasy lub scence fiction. Opierając się na wcześniejszych badaniach Fabryki Słów Jarskiej i Piechoty oraz na podstawie własnej analizy wydawnictwa Runa i Solaris zbadano występowanie motywów na okładkach. Wyniki badań powiązano z tezami literaturoznawczymi i dokonano próby definicji sztuki fantastycznej oraz wyróżniono cechy, które charakteryzują polskie wydawnictwa. Pozwoliło to na nakreślenie rynku wydawniczego literatury fantastycznej z perspektywy grafiki książkowej.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Uniwersytet Jagielloński. Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa)
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne
pages 144 - 163,
ISSN: 2354-0001 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Zlot I.: Okładki w wydawnictwach literatury fantasy i science fiction w Polsce w latach 2000-2012// Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne -, (2014), s.144-163
- Sources of funding:
-
- Free publication
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 3 times