Abstrakt
Celem tego artykułu jest przedstawienie problematyki okładek książek literatury fantasy i science fiction w Polsce w latach 2000-2012 na przykładzie wydawnictw Fabryka Słów, Runa oraz Solaris. Analiza piśmiennictwa dotycząca fantastyki jako literatury oraz zjawiska, a także grafiki pozwoliła na wyodrębnieniu hipotez badawczych, w których założono zależność między stereotypizacją motywów okładkowych i cech sztuki fantastycznej a konwencją: fantasy lub scence fiction. Opierając się na wcześniejszych badaniach Fabryki Słów Jarskiej i Piechoty oraz na podstawie własnej analizy wydawnictwa Runa i Solaris zbadano występowanie motywów na okładkach. Wyniki badań powiązano z tezami literaturoznawczymi i dokonano próby definicji sztuki fantastycznej oraz wyróżniono cechy, które charakteryzują polskie wydawnictwa. Pozwoliło to na nakreślenie rynku wydawniczego literatury fantastycznej z perspektywy grafiki książkowej.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- Copyright (Uniwersytet Jagielloński. Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa)
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach
- Opublikowano w:
-
Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne
strony 144 - 163,
ISSN: 2354-0001 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Zlot I.: Okładki w wydawnictwach literatury fantasy i science fiction w Polsce w latach 2000-2012// Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne -, (2014), s.144-163
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 3 razy