Współpracować i konkurować w szkolnictwie wyższym – czy to ma sens? Analiza wybranych związków statystycznych
Abstract
Cel: Celem głównym artykułu jest wykazanie, że współpraca i pozycja konkurencyjna uczelni są ze sobą powiązane. Celem szczegółowym jest wykazanie, że sukces, jakim jest uzyskanie finansowania projektu badawczego jest powiązany z poziomem współpracy międzynarodowej konkurujących uczelni, a także z relacją liczby studentów do liczby nauczycieli akademickich. Materiał i metoda: W artykule przyjęto metodę ilościową, której elementem jest analiza danych statystycznych dotyczących wybranych typów uczelni publicznych w Polsce. Zakres badań obejmował projekty badawcze finansowane przez Narodowe Centrum Nauki (NCN), publikacje w bazie Scopus, których współautorami były osoby z afiliacją zagraniczną oraz dane zgromadzone w ramach projektu Europen Tertiary Education Register (ETER). Zakres czasowy badań to lata 2011-2020. Wyniki: W poszczególnych uczelniach przeanalizowano zależności procentowego udziału publikacji indeksowanych w Scopusie i liczby projektów badawczych finan- sowanych przez NCN, a także w zależności od relacji liczby studentów przypadających na nauczyciela akademickiego. Analizy przeprowadzano odrębnie dla uczelni uczestniczących w projekcie Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza (IDUB) i pozostałych wybranych uczelniach publicznych. Wnioski: Przeprowadzone analizy wykazały związek współpracy międzynarodowej i pozycji konkurencyjnej w zakresie pozyskiwania projektów badawczych w szkolnictwie wyższym. Związek ten, a także zależność sukcesu, jakim jest uzyskanie finansowania projektu badawczego od relacji liczby studentów do liczby nauczycieli akademickich różnią się od siebie w uczelniach badawczych i pozostałych. Zasadne jest est pogłębianie horyzontalnej dywersyfikacji szkolnictwie wyższym w Polsce.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.13166/jms/173156
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Journal of Modern Science
no. 52,
pages 269 - 284,
ISSN: 1734-2031 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2023
- Bibliographic description:
- Leja K.: Współpracować i konkurować w szkolnictwie wyższym – czy to ma sens? Analiza wybranych związków statystycznych// Journal of Modern Science -Vol. 52,iss. 3 (2023), s.269-284
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.13166/jms/173156
- Sources of funding:
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 82 times