Abstract
Rozwój technik komputerowych w ostatnich latach, wpłynął na zmiany w sposobie prowadzenia nawigacji na współczesnym statku floty handlowej. Dysponując doświadczeniami związanymi z zatonięciem promu ''Estonia'', pod pokładem którego życie utraciły 852 osoby (95 ciał odnaleziono, 757 uznano za zaginione) oraz innych jednostek morskich, opracowano Konwencję STCW-95 nakładającą na oficerów nawigacyjnych i personel pokładowy, obowiązek przyswajania i odświeżania prawideł morskich na kursach ponawianych w regularnych odstępach czasu. Jednak wprowadzone w 1995 roku przepisy nie wyeliminowały katastrof i wypadków do jakich dochodzi na morzu. Bezpieczeństwo życia na morzu nie zależy tylko od jakości zainstalowanej aparatury, ale jak wskazuje praktyka od wiedzy i umiejętności nawigatorów. Statystyki wypadków do jakich dochodzi na morzu potwierdzają, że czynnik ludzki jest jedną z ich głównych przyczyn. Udział błędów ludzkich będących przyczyną powstania katastrof wynosi około 80%. Mając na uwadze obecny stan wyposażenia mostków nawigacyjnych oraz statystyki wypadków morskich, opracowana została koncepcja hybrydowego ewolucyjno-rozmytego systemu sterowania statkiem o nazwie PFC (Path Finder and Controller for Ship).
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- Materiały konferencyjne. Warsztaty Algorytmów Genetycznych, Wdzydze, 4-5 września, 2003 strony 35 - 37
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2003
- Bibliographic description:
- Łebkowski A., Smierzchalski R.: Wykorzystanie algorytmu ewolucyjnego i logiki rozmytej do kierowania statkiem// Materiały konferencyjne. Warsztaty Algorytmów Genetycznych, Wdzydze, 4-5 września, 2003/ ed. R. Śmierzchalski Gdynia: Akad. Mor. w Gdyni, 2003, s.35-37
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 86 times
Recommended for you
Problem ograniczeń dynamicznych w zadaniu ewolucyjnym unikania kolizji na morzu
- R. Smierzchalski,
- A. Łebkowski