Abstract
Rozwój materiałów w oceanotechnice otwiera nowe możliwości w budowie jachtów. Artykuł porusza kwestie wplatania nowoczesnych lin typu HMPE (ang. high-modulus polyethylene) w konstrukcje takielunku jachtu, a dokładniej w część olinowania ruchomego. Dzięki specjalnej konstrukcji liny bez oplotu zbudowanej z 12 splotek utworzonej przez ich przeplatanie, możliwe jest konstruowanie drobnych elementów nośnych, takich jak miękkie oczka, zawiesia bezoczkowe i pojedyncze lub miękkie szekle zaledwie w kilka minut. Celem pracy jest sprawdzenie nośności poszczególnych technik plecenia w statycznej próbie rozciągania. Przebadano trzy grupy splotów, porównano ich wyniki pod względem wytrzymałościowym i statystycznym. Po analizie rezultatów wyznaczono najbardziej niezawodne techniki sporządzania węzłów i splotów na linie wyprodukowanej przez firmę Lancelin, model PURE DYNEEMA Racing Braid o średnicy 5 mm,
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (3)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni
pages 63 - 76,
ISSN: 1730-1114 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2018
- Bibliographic description:
- Radoń-Zajączkowska B., Kozak J., Kowalski J.: Wytrzymałość drobnych elementów olinowania ruchomego wykonanych z Dyneemy// Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni. -., nr. 33 (2018), s.63-76
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.12716/1002.33.06
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 160 times