Założenia systemu i wstępne wyniki z monitoringu podczas montaż pierwszego przęsła mostu łukowego przez rzekę Wisłę w Toruniu
Abstract
W pracy zaprezentowano założenia systemu monitoringu łukowego mostu głównego przez rzekę Wisłę w Toruniu w trakcie jego wznoszenia. Dzięki jego zamontowaniu możliwa jest bieżąca kontrola poprawności pracy konstrukcji. Budowany most drogowy w Toruniu jest dwuprzęsłową konstrukcją łukową o rekordowej w skali kraju rozpiętości przęseł 2x270 m. Dźwigary główne stanowią dwa nachylone do siebie stalowe łuki o zamkniętym przekroju skrzynkowym w formie bisymetrycznego sześcioboku, natomiast wezgłowia wykonano jako stalowo-żelbetowe. Podczas realizacji inwestycji zastosowano innowacyjny dla tej skali obiektu sposób montażu dźwigarów głównych, które po scaleniu na brzegu, zostały zwodzone na podporach pływających, a następnie podniesione i osadzone na 4 specjalnie wykonstruowanych stolikach montażowych. Ze względu na unikatowość budowy oraz zastosowane innowacyjne rozwiązania technologiczne most główny w Toruniu wymagał monitorowania w trakcie jego wznoszenia. W ramach systemu monitoringu zamontowano tensonometry w wybranych przekrojach dźwigara skrzynkowego na czterech z 8 wezgłowi mostu głównego. Pomiar naprężeń/odkształceń prowadzony w sposób ciągły podczas faz montażowych, w odpowiednio dobranych punktach pomiarowych, pozwala na zbadanie sposobu redystrybucji naprężeń z części stalowej na część żelbetonową wezgłowia. W pracy zaprezentowano poszczególne fazy montażu dźwigarów i pomostu wraz z oznaczeniem, które sekcje pomiarowe będą badane w poszczególnych etapach budowy. W celu analizy i weryfikacji wyników prowadzonych badań stworzono kilka zaawansowanych przestrzennych modeli obliczeniowych w środowisku MES. Model całej konstrukcji wykonano za pomocą elementów powłokowych, bryłowych oraz belkowych, w których uwzględniono efekt ścinania oraz mimośród osi belki. Stworzono również modele szczegółowe samego wezgłowia, w których zdefiniowano odpowiednie warunki brzegowe, uwzględniające globalne oddziaływanie konstrukcji . Z uwagi na stopień zaawansowania robót budowlanych mostu zakres przeprowadzonych badań i analiz jest jeszcze ograniczony. Do tej pory dokonano osadzenia dźwigara łukowego pierwszego przęsła na wezgłowiach za pomocą stolików montażowych. Na podstawie pomiarów naprężeń w 4 punktach dla sworznia dolnego stolika, dokonano w modelu szczegółowym wezgłowia numerycznej identyfikacji położenia siły normalnej oddziaływującej na stolik. Dzięki temu możliwe było określenie stanu wytężenia konstrukcji podczas osadzenia dźwigarów łukowych
Authors (6)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej
pages 37 - 48,
ISSN: 1897-4007 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2013
- Bibliographic description:
- Daszkiewicz K., Chróścielewski J., Witkowski W., Banaś A., Malinowski M., Wąchalski K.: Założenia systemu i wstępne wyniki z monitoringu podczas montaż pierwszego przęsła mostu łukowego przez rzekę Wisłę w Toruniu// Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej. -., nr. 16 (2013), s.37-48
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 210 times
Recommended for you
Badania odbiorcze mostu (próbne obciążenie).
- J. Chróścielewski,
- A. Kozakiewicz,
- M. Malinowski
- + 2 authors