Abstract
Autor wprowadza rozróżnienie pomiędzy zaufaniem w relacji interpersonalnej (RI) i nieinterpersonalnej (RN). Odwołując się do analizy Dylematu Więźnia w teorii gier i przywołując teorię kooperacji B. Williamsa, autor pokazuje, że logiczna struktura zaufania powinna zostać uzupełniona przez nieegoistyczne mikro-motywacje. W detalicznym handlu elektronicznym istnieją dwie przeciwstawne tendencje: człowiek i technika. Technologia powoduje wzrost e-commerce w opozycji do tendencji związanej z naturą człowieka, ponieważ strony i przedmiot transakcji są abstrakcyjne, anonimowe i enigmatyczne. Nie ma możliwości budowania zaufania w relacji interpersonalnej RI w handlu elektronicznym, dlatego prowadzący serwisy internetowe (na przykład aukcyjne) próbują budować zaufanie nieinterpersonalne RN do serwisu transakcyjnego co wpływa na ograniczone zaufanie pomiędzy stronami transakcji.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Prakseologia
pages 305 - 316,
ISSN: 0079-4872 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2003
- Bibliographic description:
- Waszczyk M.: Zaufanie w detalicznych transakcjach internetowych// Prakseologia. -., nr. 143 (2003), s.305-316
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 139 times