Publications
Filters
total: 72
Catalog Publications
Year 2005
-
Simple measure of typewriter prints quality
PublicationArtykuł przedstawia opracowaną przez autora metodę określania kształtu zaadaptowaną do szacowania jakości znaków uzyskiwanych na maszynie do pisania. Metoda ta bazuje na statystycznej analizie odwzorowania maksymalnego kwadratu (ang. Maximal Square Map) opisanej w szczegółach w artykule. Metodę opracowano celem szacowania jakości komputerowo wspomaganego pozyskiwania informacji z archiwalnych maszynopisów.
Year 2010
-
Stanowisko demonstracyjne rzeczywistości rozszerzonej
PublicationArtykuł przedstawia zrealizowany w Katedrze Inżynierii Wiedzy Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej prototyp eksperymentalnego stanowiska składającego się z komputera PC współpracującego z kamerą i przeznaczonego do eksperymentów z rzeczywistością rozszerzoną (ang. augmented reality). Podstawą tego systemu jest specjalnie stworzone oprogramowanie lokalizujące na obrazie z kamery w czasie rzeczywistym...
Year 2018
-
Stereoscopy in Graphics APIs for CAVE Applications
PublicationThe paper compares the advantages and disadvantages of a variety of Graphics Application Programming Interfaces (APIs) from the perspective of obtaining stereoscopy in applications written for a CAVE virtual reality environment. A number of problems have been diagnosed and an attempt has been made to solve them using OpenGL, DirectX 11 and 12, Vulkan, as well as the Unity Engine which can internally use DirectX, OpenGL and Vulkan,...
-
Urban Prototyping in CAVE Cooperation Between the Academy of Fine Arts in Gdansk and the Gdansk University of Technology
PublicationThe paper describes results of cooperation between the Passive Architecture Laboratory at the Academy of Fine Arts in Gdańsk and the Immersive 3D Visualization Lab at the Gdańsk University of Technology. The authors as the design supervisors (respectively for a team of architects and a team of IT specialists) present advantages and disadvantages of urban design with use of virtual reality.
-
Współczesne wyzwania bezpieczeństwa narodowego – Zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni, rzeczywistość wirtualna
PublicationPrzedmiotem niniejszej monografii są zgodnie z tytułem: zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni i rzeczywistość wirtualna. Monografia ma charakter interdyscyplinarny i została poświęcona wybranym aspektom bezpieczeństwa narodowego. Jej celem jest ukazanie współczesnych wyzwań, które obecnie stawia bezpieczeństwu narodowemu dynamicznie zmieniający się świat. Szczególnie ważnym czynnikiem umożliwiającym zapewnienie...
Year 2011
-
Symulacja chodu i biegu w świecie wirtualnym
PublicationPierwsza część referatu prezentuje różne techniki symulacji chodu i biegu wraz z omówieniem ich zalet i wad. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się tu obrotowa sfera z człowiekiem w środku wzorowana na kołowrotku dla chomika. Takie urządzenie umieszczone wraz z zawierającą je instalacją typu CAVE powstanie do końca 2013 r. na terenie Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej jako tzw. Laboratorium Zanurzonej...
Year 2023
-
Tam gdzie fikcja spotyka się z rzeczywistością
PublicationNa tyłach budynku A Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (tego z zerami i jedynkami na elewacji) mieści się laboratorium odmienne wyglądem od innych laboratoriów politechnicznych. Zajmuje ono sięgającą czwartego piętra czarną sześcienną kostkę dobudowaną 10 lat temu w bezpośrednim sąsiedztwie audytorium, któremu od dwóch lat patronuje doc. Marianna Sankiewicz, przysiadłszy na ławeczce przed jego wejściem. Wydaje...
-
Virtual reality as a tool for development and simulation. Research projects and experience of the Gdańsk University of Technology
PublicationBy supporting the human imagination, virtual reality technology can be applied in almost every human activity. This is evidenced by the cooperation of the Immersive 3D Visualization Lab with specialists representing such different professions from architects and artists, astronomers and chemists, through historians and museologists, criminologists and military educators, mechanical and ship engineers, up to physicians and psychologists....
Year 2020
-
To Survive in a CBRN Hostile Environment: Application of CAVE Automatic Virtual Environments in First Responder Training
PublicationThis paper is of a conceptual nature and focuses on the use of a specific virtual reality environment in civil-military training. We analyzed the didactic potential of so-called CAVE automatic virtual environments for First Responder training, a type of training that fills the gap between First Aid training and the training received by emergency medical technicians. Since real training involves live drills based on unexpected situations,...
-
Trust-Based Model for the Assessment of the Uncertainty of Measurements in Hybrid IoT Networks
PublicationThe aim of this paper is to introduce a NUT model (NUT: network-uncertainty-trust) that aids the decrease of the uncertainty of measurements in autonomous hybrid Internet of Things sensor networks. The problem of uncertainty in such networks is a consequence of various operating conditions and varied quality of measurement nodes, making statistical approach less successful. This paper presents a model for decreasing the uncertainty...
-
Wirtualna rekonstrukcja Jaszczurki Gierłowskiej = Virtual reconstruction of Gierłowska’s Lizard
PublicationGdańsk znany jest z posiadania wielu osobliwości. Jedną z nich jest niewielka, choć licząca aż 44 miliony lat jaszczurka (podrząd Sauria, rodzina Lacertidae) zatopiona w trzyipółcentymetrowej bryłce bursztynu bałtyckiego – sukcynitu. Określa się ją mianem Jaszczurki Gierłowskiej, jako że w czerwcu 1997 r. znalazła ją na gdańskich Stogach bursztynniczka Gabriela Gierłowska. Obecnie bursztyn z jaszczurką oglądać można w Muzeum Bursztynu...
Year 2014
-
Uruchomienie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublicationArtykuł przedstawia koncepcję Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (ang. Immersive 3D Visualization Laboratory), powstającego właśnie przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (ang. Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics) Politechniki Gdańskiej (ang. Gdańsk University of Technology) w ramach grantu Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej (ang. project Gdansk University of Technology’s...
-
Wspomaganie leczenia fobii za pomocą zanurzenia w rzeczywistość wirtualną
PublicationReferat prezentuje system wspomagający leczenie fobii metodą wygaszania reakcji na bodźce poprzez zanurzenie osiągane z wykorzystaniem urządzeń rzeczywistości wirtualnej, takich jak oddawana właśnie do użytku w powstającym przy Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jaskinia wirtualna (CAVE) wzbogacona o sferyczny symulator chodu.
Year 2017
-
Virtual designs and reconstructions of amber works: Amber craftsman simulator
PublicationThis paper presents the concept of visualization of amber works in a virtual reality cave. It describes problems encountered during the acquisition, modeling and rendering of geometrical objects distinguished by heterogeneous transparency.
Year 2022
-
Virtual immersive environments
PublicationYet a higher level of active systems may be achieved when users are fully immersed in an interface which is a 3D computer generated virtual world and can interact with surrounding objects of that world as they were in a real one. This is the issue covered by Chapter 7. Interaction in such a world is both multidimensional and multimodal, with the possibility of free movement of the user in any direction and the simultaneous stimulation...
Year 2016
-
Virtual Sightseeing in Immersive 3D Visualization Lab
PublicationThe paper describes the modern Immersive 3D Visualization Lab (I3DVL) established at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics of the Gdańsk University of Technology (GUT) and its potential to prepare virtual tours and architectural visualizations on the example of the application allowing a virtual walk through the Coal Market in Gdańsk. The paper presents devices of this laboratory (CAVE, walk simulator etc.),...
-
Wyposażenie i zastosowania Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublicationArtykuł przedstawia Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej powstałe niedawno przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej i możliwości jego wykorzystania w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności.
Year 2004
-
Wielowymiarowa wizualizacja informacji.
PublicationMetody wizualizacji komputerowej stanowią obecnie podstawowe narzędzie przekazywania człowiekowi informacji, wypełniającej często obszerne zbiory danych, a będącej wynikiem obserwacji, eksperymentów czy też symulacji numerycznych. Zwykle w przypadku danych wielowymiarowych dopiero obejrzenie ich przedstawienia graficznego daje możliwość wyobrażenia sobie jakościowego charakteru zjawiska i uprawnia do stawiania hipotez jego dotyczących....
Year 2008
-
Wizualizacja pomiarów z mobilnego systemu monitoringu zanieczyszczeń powietrza
PublicationArtykuł stanowi omówienie różnych możliwych podejść do wizualizacji pomiarów wykonywanych przez urządzenie zainstalowane na poruszającym się po mieście pojeździe. Jest on podsumowaniem nadzorowanych przez autora studenckich prac projektowych, których celem było rozpoznanie możliwości wizualizacyjnych współczesnych technologii dla potrzeb grantu badawczego pt. Mobilny system ekspertowy do badania i analizy zanieczyszczeń powietrza...
Year 2013
-
Wizualizacja trójwymiarowa
PublicationReferat stanowi przegląd aktualnie stosowanych technik uzyskania wrażenia trójwymiarowości. Przedstawia wpierw podstawy stereopsji, czyli widzenia przestrzennego. Następnie omawia kolejne metody wizualizacji 3D: stereoskopię (dość szczegółowo), holografię i obrazowanie wolumetryczne.
Year 2019
-
Wsparcie rzeczywistości wirtualnej dla projektów realizowanych w ASP w Gdańsku / Virtual reality support for the projects carried out in the AFA in Gdańsk
PublicationLaboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jest unikatowym w skali kraju miejscem, gdzie w grupie kilku osób można wspólnie eksplorować świat iluzji. Na takie doświadczenie pozwalają znajdujące się tam jaskinie rzeczywistości wirtualnej (ang. Cave Automatic Virtual Environment, CAVE) umożliwiające uczestnikom eksperymentu wniknięcie w środowisko zarówno kreowane komputerowo, jak i stanowiące cyfrową kopię realnego...
Year 2003
-
Wykorzystanie technologii cienkiego klienta w systemie informacyjnym GDASKON
PublicationReferat ten przedstawia propozycję adaptacji technologii cienkiego klienta do potrzeb systemu GDASKON. Propozycja ta obejmuje dwie platformy: prostszą odpowiadającą telefonom komórkowym oraz bardziej złożoną dotyczącą palmtopów. W przypadku pierwszej z platform założono, iż na wyświetlaczu telefonu komórkowego prezentowana jest jedynie informacja tekstowa, co wymusza odrzucenie generowanej przez system GDASKON informacji graficznej...