Abstract
Podczas eksploatacji silnika okrętowego kluczowym problemem jest trwałośc zaworów wylotowych a w szczególności wąskiego fragmentu - przylgni grzybka zaworu, która decyduje o szczelności zaworu.Przylgnia wykonana przez laserowe napawanie stopu kobaltu została poddana badaniom w warunkach normalnej eksploatacji silnika L22 przez 2 lata. W tym czasi silnik był zasilany zarówno paliwem lekkim jak i biopaliwem. Po zdemontowaniu głowicy i wydobyciu grzybka zaworu przylgnia została poddana ocenie optycznej. nie stwierdzono uszkodzeń poweirzchni, która w większości była błyszcząca z nielicznymi ciemnymi plamami. Z przylgni wykonano próbki, które poddano badaniom mikrostrukturalnym oraz pomiarom twardości. Nie zaobserwowano istotnych zmian w mikrostrukturze napoiny. Pomierzona twardoś była niższa niż w stanie wyjściowym ale nadal znacząco wyższa niż w stalowym podłożu. Ten typ napoin był poddany intensywnym badaniom laboratoryjnym, które obejmowały utlenianie w powietrzu w róznych temperaturach oraz korozję w gazach spalinowych. Wraz z obecnymi badaniami eksploatacyjnymi pozwalają na stwierdzenie, że zastosowana metoda utwardzania powierzchni przylgni jest przydatana w praktycznych rozwiązaniach technicznych.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Journal of KONES
no. 16,
pages 265 - 271,
ISSN: 1231-4005 - Language:
- English
- Publication year:
- 2009
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 123 times
Recommended for you
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania laserowego
- H. Smoleńska,
- W. Kończewicz,
- J. Łabanowski
Study of structures and properties of the laser cladding exhaust valve after service
- W. Kończewicz,
- P. Krużycki,
- H. Smoleńska
Regeneracja zaworów silników okrętowych metodą napawania plazmowego
- H. Smoleńska,
- W. Kończewicz,
- J. Łabanowski