Czynniki determinujące znaczenie i pozycję rynkową wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007–2016
Abstract
Artykuł przedstawia czynniki, które spowodowały, że od 2007 roku terminal kontenerowy DCT w Gdańsku dynamicznie się rozwija, a w tym samym okresie terminale w Gdyni nie zwiększyły znacząco skali swojej działalności, mimo wzrostu całego rynku usług przeładunkowych. Wykorzystane metody badawcze to wtórna analiza danych oraz wywiady eksperckie przeprowadzone z przedstawicielami branży. W pierwszej części przedstawiono tendencje rozwoju globalnego rynku przeładunku kontenerów, by możliwe było przeprowadzenie kompleksowej oceny ich działalności. Następnie zaprezentowano porównanie przeładunków wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007–2016 oraz przedstawiono strukturę polskiego rynku przeładunków. W analizowanym okresie zaobserwowano znaczące różnice w dynamice zmian wolumenu przeładunków, dlatego dokonano porównania charakterystyki poszczególnych terminali w celu znalezienia różnić mogących powodować wspomniany stan rzeczy. W dalszej części scharakteryzowano wiodące polskie terminale kontenerowe: GCT SA i BCT SA w Gdyni oraz DCT SA w Gdańsku. Artykuł zakończony został analizą czynników, które zdeterminowały zwiększenie ilości przeładunków zrealizowanych przez DCT Gdańsk. Przedstawiono również powody, które uniemożliwiły rozwój terminalom zlokalizowanym w Gdyni.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie
pages 13 - 25,
ISSN: 1506-2635 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Lewiński A., Sterniński R.: Czynniki determinujące znaczenie i pozycję rynkową wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007–2016// Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie. -., iss. 3 (2017), s.13-25
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 211 times
Recommended for you
Założenia do integracji metod zarządzania ryzykiem w transporcie
- K. Chruzik,
- L. Gucma,
- K. Jamroz
- + 3 authors