Abstract
Jeśli pasażerski transport kolejowy nie ma być traktowany w Polsce jedynie jako transport niszowy, musi się zmienić filozofia myślenia nie tylko w zakresie modernizacji linii kolejowych, zakupu nowego taboru i kształtowania przyjaznych podróżnym rozkładów jazdy, ale również w kierunku poprawy jakości miejsc oczekiwania na pociągi oraz warunków przesiadki z jednych na inne środki transportu. Wzorem innych krajów winien być w Polsce przeprowadzony program reformy dworców i przystanków kolejowych jako jednorodnego, zestandaryzowanego, narodowego systemu. Budując program polskiej reformy dworcowej, warto prześledzić programy krajów europejskich: „Bahnhofsoffensive” w Austrii, „RailCity” i „Bahn 2000” w Szwajcarii, „Projekte 21” i DB Station&Service w Niemczech oraz programy narodowe we Francji, Belgii i Holandii. Wyniki reformy nie mogą być analizowane jedynie w oparciu o ilość zrealizowanych inwestycji. Sukces danego programu należy mierzyć standardowymi miernikami, przeliczając kosztochłonność i czasochłonność procesu na wzrost przewozów, wzrost efektywności i wydajności systemu. W zakresie dworców oceniać należy również ze strony pasażera wzrost jakości funkcjonowania i podwyższenie komfortu jego obsługi, a ze strony zarządcy obniżenie kosztów utrzymania i wydłużenie czasu starzenia się obiektów, zrealizowanych w ramach tych programów. W artykule przedstawiono stan obecny oraz propozycje programu naprawczego dla dworców polskich.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Technika Transportu Szynowego
pages 7 - 16,
ISSN: 1232-3829 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Załuski D.: Dworzec kolejowy - jaki był, jaki jest i jaki być powinien// TTS Technika Transportu Szynowego. -., nr. 7-8 (2014), s.7-16
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 192 times