Abstract
Zaproponowano metodę wyznaczania suboptymalnej trasy statków żaglowych poruszających się w ograniczonym akwenie morskim. Uwzględniono przy tym dynamikę tego środowiska w tym warunki pogodowe oraz charakterystyki prędkościowe statków żaglowych. Jako kryterium optymalizacji przyjęto czas żeglugi T oraz liczbę wykonanych manewrów ω. Zaprojektowano heurystyczny algorytm oraz odpowiednią aplikację wyznaczania trasy dla ustalonych punktów startowych i docelowych. Przeanalizowano zachowanie się algorytmu w zależności od liczby zmian kierunków żeglugi oraz przyjętej ziarnistości opisu akwenu.
Author (1)
Cite as
Full text
download paper
downloaded 191 times
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Konferencja Automatyzacji Procesów Dyskretnych 2016)
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Automatyzacja Procesów Dyskretnych. Teoria i zastosowania.T. 2 strony 235 - 244
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Życzkowski M.: Efektywna metoda wyznaczania trasy statków żaglowych// Automatyzacja Procesów Dyskretnych. Teoria i zastosowania.T. 2/ ed. Andrzej Świerniak Gliwice: Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, 2016, s.235-244
- Bibliography: test
-
- Daniel K., Nash A., Koenig S., Felner A.: Theta *: Any-Angle Path Planning on Grids, vol. 39, 2010, p. 533-579. open in new tab
- Dijkstra E.: A Note on Two Probles in Connexion with Graphs, Numer. Math., 1959, vol. 1, no. 1, p. 269-271. open in new tab
- Goluch T., Ocetkiewicz K., Giaro K.: Koala graph theory internet service, 2015 vol. 19, no. 4, p. 455-470.
- Jurdziński M.: Podstawy Nawigacji Morskiej. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, 2003. open in new tab
- Kerwin J.: A velocity prediction program for ocean racing yachts revised to February 1978, M.I.T. Ocean Eng. Rep. No 78-11, MIT, Cambridge, MA, 1978.
- Krawczyk H., C2 NIWA -The Centre of Competence for Novel Infrastructure of Workable Applications, TASK Quarterly, Vol. 19., nr 4, 2015, p. 357-369 open in new tab
- Langbein J.,Stelzer R., Fruhwirth T, A Rule-Based Approach to Long-Term Routing for Autonomous Sailboats,Springer, Proceedings of the 4th International Robotic Sailing Conference, Lübeck, 2011, p. 193-204 open in new tab
- Philpott A, Henderson S.,Teirney D.: A Simulation Model for Predicting Yacht Match Race Outcomes, Oper. Res., 2004,vol. 52, no. 1, p. 1-16. open in new tab
- Philpott A., Mason A.: Optimising yacht routes under uncertainty, Proc. 15th Chesap. Sail. Yacht Symp. Annapolis, MD, 2001. open in new tab
- Philpott A., Sullivan R., Jackson P.:Yacht velocity prediction using mathematical programming, Eur. J. Oper. Res., May 1993,vol. 67, no. 1, p. 13-24. open in new tab
- Stelzer R.: Autonomous Sailboat Navigation -Novel Algorithms and Experimental Demonstration, PhD Thesis, Centre for Computational Intelligence, De Montfort University, UK, 2012. open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 87 times
Recommended for you
Weather Routing System Architecture Using Onboard Data Collection and Route Optimisation
- J. Szłapczyńska,
- R. Vettor,
- R. Szlapczynski
- + 6 authors
2022