Abstract
W pracy zaprezentowana została nowa metoda parametrycznej identyfikacji warunków eksploatacji pojazdu samochodowego. Warunki eksploatacji pojazdu identyfikowane będą za pomocą parametru, który obejmuje zarówno wpływ warunków zewnętrznych jak również styl jazdy kierowcy. Ilość energii mechanicznej przekazywanej kołom napędowym w czasie cyklu pomiarowego może wynikać w równym stopniu z zaistniałych warunków ruchu pojazdów, co ze stylu jazdy kierowcy. Z tego powodu, w zaproponowanej metodzie wspomniane czynniki są traktowane jako równoważne, a ich oddziaływanie na warunki eksploatacji pojazdu zostały ujęte w tym samym parametrze. Ostatecznie miejsce eksploatacji (intensywność ruchu) oraz sposób prowadzenia pojazdu mogą być natomiast opisane za pomocą funkcji gęstości rozkładu przyjętego parametru. Metoda ta umożliwia wyznaczenie referencyjnego zużycia paliwa dla warunków eksploatacji zarejestrowanych w czasie próby drogowej, do którego można odnieść zarejestrowane, eksploatacyjne zużycie paliwa. Przykładowo dysponując wynikami takiej analizy można jednoznacznie stwierdzić czy wzrost eksploatacyjnego zużycia paliwa jest uzasadniony gorszymi warunkami ruchu. W pracy zaprezentowano przykłady identyfikacji warunków eksploatacji pojazdu w regularnym ruchu miejskim dla dwóch bazowych przypadków: łagodnych i trudnych warunków eksploatacji.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Journal of KONES
no. 15,
pages 289 - 296,
ISSN: 1231-4005 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2008
- Bibliographic description:
- Kropiwnicki J.: Możliwości parametrycznej identyfikacji warunków eksploatacji pojazdu samochodowego// Journal of KONES. -Vol. 15., iss. nr 4 (2008), s.289-296
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 151 times