Normatywna zawartość architektury po-ponowoczesnej w świetle koncepcji rozumu komunikacyjnego Jurgena Habermasa
Abstract
Praca jest analizą normatywnych aspektów projektowania w czasach po-ponowoczesnych. Normatywne nastawienie w projektowaniu charakteryzuje się zainteresowaniem etycznymi, społecznymi i ekologicznymi uwarunkowaniami działalności architektonicznej a odwraca się od architektury rozumianej jako produkcja nowych kodów kulturowych. Dlatego podstawowym elementem pracy jest krytyczna analiza pojęcia nowości i nowatorstwa w nowoczesnym i ponowoczesnym dyskursie architektonicznym. Redefinicja pojęcia nowości, jako pewnej kategorii estetycznej i jego roli we współczesnym dyskursie architektonicznym pozwala ukonstytuować podejście projektowe zorientowane na przestrzenie doznań powszechności, codzienności, zwykłości, tak istotnych dla przywrócenia architekturze jej normatywnej roli.Wypchnięcie wartości o tym charakterze poza dyskurs architektoniczny zubożyło go o istotny walor. Wynikiem tego jest marginalizacja przestrzeni, której w istocie jest, a raczej powinno być, we współczesnym mieście najwięcej - typowej, ponieważ to ona kształtuje jego charakter, kształtuje przestrzenie codzienności i ustanawia tło dla zdarzeń o innym charakterze. Należy więc zwrócić dyskursowi architektonicznemu te pojęcia, uzupełniając tym samym spektrum zjawisk zachodzących w przestrzeni.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2013
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 102 times