NOWE ŻYCIE DWORCÓW KOLEJOWYCH - MOŻLIWOŚCI MODERNIZACJI OBIEKTÓW OBSŁUGI PASAŻERÓW - Publication - Bridge of Knowledge

Search

NOWE ŻYCIE DWORCÓW KOLEJOWYCH - MOŻLIWOŚCI MODERNIZACJI OBIEKTÓW OBSŁUGI PASAŻERÓW

Abstract

W aspekcie współcześnie zachodzących zmian demograficznych, rozwijających się technologii oraz poszukiwania rozwiązań proekologicznych wzrasta potencjał transportu kolejowego. Po okresie upadku znaczenia kolei jesteśmy świadkami jej postępującej transformacji w Europie. Do obsługi ruchu pasażerskiego służy w Polsce prawie 600 dworców kolejowych, z których większość nie jest jeszcze przystosowana do aktualnych potrzeb użytkownika i wymaga działań inwestycyjnych. Celem artykułu jest próba przybliżenia współczesnej problematyki projektowania dworców kolejowych w Polsce oraz złożoność koniecznych do podjęcia decyzji okołoprojektowych dotyczących tematyki kolejowej. Omawiane przykłady służą przedstawieniu syntezy zachodzących przemian w podejściu do projektowania stacji kolejowych w Polsce na tle współczesnych trendów oraz zasad zrównoważonego rozwoju.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 695 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Conference activity
Type:
publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
Title of issue:
PRZEDMIOT-ARCHITEKTURA-ŚRODOWISKO Problemy projektowania środowiskowego strony 109 - 122
Language:
Polish
Publication year:
2018
Bibliographic description:
Rzepnicka S.: NOWE ŻYCIE DWORCÓW KOLEJOWYCH - MOŻLIWOŚCI MODERNIZACJI OBIEKTÓW OBSŁUGI PASAŻERÓW// PRZEDMIOT-ARCHITEKTURA-ŚRODOWISKO Problemy projektowania środowiskowego/ ed. Robert Idem, Anna Górka Gdańsk: Politechnika Gdańska, 2018, s.109-122
Bibliography: test
  1. Edwards B., The Modern Station -new approaches to railway architecture. Wyd. E & FN Spon, Oxford 1997. open in new tab
  2. Jaszczak A., Witkowska M., Problemy rewitalizacji dworców I obiektów komunikacji kolejowej. Infrastruktura komunikacyjna w krajobrazie. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego Nr 18, Sosnowiec, 2012.
  3. Kuźniewski B., Dworzec kolejowy w Olsztynku. "ALBO", grudzień 2005, http://www.domwarminski.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=294:b-kuzniewski- dworzec-kolejowy-w-olsztynku&catid=51&Itemid=190 dostęp:30.09.2016.
  4. Master plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku. Załącznik do Uchwały Rady Ministrów z 2008 roku, http://siskom.waw.pl/komunikacja/kolej/master-plan-dla-transportu- kolejowego.pdf dostęp: 28.03.2017. open in new tab
  5. Poliński J., Dworce we współczesnym transporcie kolejowym. Prace Instytutu Kolejnictwa -Zeszyt 150 (2016)
  6. Polskie Koleje Państwowe S.A., Opis Przedmiotu Zamówienia. Dokumentacja przetargowa. http://pkpsa.pl/pkpsa/przetargi/przetarg/przetarg.html?id=10807 dostęp: 30.03.2017.
  7. Smoliński T., Mały dworzec kolejowy i jego otoczenie -rewitalizacja oparta na wzajemnych relacjach. Czasopismo techniczne. Architektura. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Zeszyt 3, Rok 107, 1-A/2010.
  8. Załuski D., Przekształcenia dworców kolejowych i terenów kolejowych na nowe funkcje miejskie. Politechnika Gdańska, Studio DZ, Gdańsk 2010.
  9. Załuski D., Dworce kolejowe -śródmiejskie przestrzenie podróży, WAPG, Gdańsk 2010. http://pkpsa.pl/pkpsa/nasze-dworce/ dostęp: 06.05.2017 r.
  10. Streszczenie W aspekcie współcześnie zachodzących zmian demograficznych, rozwijających się technologii oraz poszukiwania rozwiązań proekologicznych wzrasta potencjał transportu kolejowego. Po okresie upadku znaczenia kolei jesteśmy świadkami postępującej transformacji na terenie Europy. Do obsługi ruchu pasażerskiego służy w Polsce prawie 600 dworców kolejowych, z których większość nie jest jeszcze przystosowana do aktualnych potrzeb użytkownika i wymaga działań inwestycyjnych. open in new tab
  11. Celem artykułu jest próba przybliżenia współczesnej problematyki projektowania dworców kolejowych w Polsce oraz złożoność koniecznych do podjęcia decyzji okołoprojektowych dotyczących tematyki kolejowej. Omawiane przykłady służą przedstawieniu syntezy zachodzących przemian w podejściu do projektowania stacji kolejowych w Polsce na tle współczesnych trendów oraz zasad zrównoważonego rozwoju. open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 299 times

Recommended for you

Meta Tags