Abstract
Jedną z podstawowych danych niezbędnych do planowania elementów systemu transportowego jest informacja o liczbie podróży odbywanych na analizowanym obszarze. Dane te uzyskiwane są najczęściej za pomocą symulacyjnych modeli transportowych. Jednym z istotnych elementów i pierwszym etapem najczęściej stosowanego, klasycznego modelu czterostopniowego jest modelowanie liczby podróży generowanych i absorbowanych, podczas którego to etapu uzależnia się liczbę podróży mieszkańców od charakterystyk demograficznych, społeczno-ekonomicznych, obszarowych, transportowych analizowanego obszaru. W klasycznym podejściu do modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych w rejonach transportowych buduje się modele regresyjne dla poszczególnych motywacji podróży w oparciu o podstawowe zmienne, tj. liczbę mieszkańców, liczbę miejsc pracy oraz liczbę miejsc w szkołach. Celem referatu jest przedstawienie podejścia do modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych zastosowanego przy budowie Transportowego modelu symulacyjnego dla miasta Gdańska. W zastosowanych modelach uwzględniono wpływ dodatkowych zmiennych demograficznych, społeczno-ekonomicznych oraz zmiennych charakteryzujących rejony transportowe, pozwalających na uwzględnienie różnic w zagospodarowaniu przestrzennym tych rejonów.
Authors (3)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne
pages 159 - 171,
ISSN: 1231-9155 - Publication year:
- 2012
- Bibliographic description:
- Romanowska A., Jamroz K., Budziszewski T.: Problemy modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych na przykładzie Gdańska// Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne. -., nr. 1(97) (2012), s.159-171
- Bibliography: test
-
- Birr K., Maciasz K., Romanowska A., Zawisza M., Metodyka budowy prognostycznego modelu transportowego na przyk adzie Miasta Gda ska. Praca dyplomowa magisterska. Politechnika Gda ska. Gda sk, 2012. open in new tab
- Biuro Rozwoju Gda ska: Badania Kompleksowe dla Gda ska. Gda sk. 2009. open in new tab
- Jamroz K., Kustra W., Budziszewski T., Birr K., Maciasz K., Romanow- ska A., Zawisza M., Transportowy Model Symulacyjny Miasta Gda ska.
- Biuro Rozwoju Gda ska, Fundacja Rozwoju In ynierii L dowej. Gda sk, 2012. open in new tab
- Hensher, D.A., Button K.J., Handbook of Transport Modelling. First edition. Handbooks in Transport, Vol. 1. PERGAMON. Amsterdam, 2000. open in new tab
- Chatterjee A., Venigalla M.M., Travel Demand Forecasting for Urban Transportation Planning.
- Bovy P.H.L., Bliemer M.C.J., Nes R.v., Transportation Modelling. Delft University of Technology, Faculty of Civil Engineering and Geosciences, Transport & Planning Section. Delft, 2006.
- Kot S.M., Jakubowski J., Soko owski A., Statystyka. Wydanie drugie, po- prawione. Difin. Warszawa, 2009.
- Soko owski A., Przyk ady prognozy ekonomicznej.
- Supernak J., Modele powstawania miejskiego ruchu osobowego. Biblio- teka Drogownictwa. Wydawnictwa Komunikacji i czno ci. Warszawa, 1980.
- PBS: Kompleksowe badania ruchu na terenie Miasta Gda ska 2009. Ra- port V -opracowanie wyników. Sopot -Warszawa, 2009. open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 97 times
Recommended for you
Wybrane problemy modelowania podróży transportem zbiorowym na przykładzie Gdańska
- K. Birr,
- M. Zawisza,
- T. Budziszewski
- + 1 authors
Wybrane problemy modelowania rozkładu przestrzennego i czasu podrózy na przykładzie Gdańska
- M. Zawisza,
- K. Maciasz,
- T. Budziszewski
- + 2 authors