Problemy modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych na przykładzie Gdańska - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Problemy modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych na przykładzie Gdańska

Abstract

Jedną z podstawowych danych niezbędnych do planowania elementów systemu transportowego jest informacja o liczbie podróży odbywanych na analizowanym obszarze. Dane te uzyskiwane są najczęściej za pomocą symulacyjnych modeli transportowych. Jednym z istotnych elementów i pierwszym etapem najczęściej stosowanego, klasycznego modelu czterostopniowego jest modelowanie liczby podróży generowanych i absorbowanych, podczas którego to etapu uzależnia się liczbę podróży mieszkańców od charakterystyk demograficznych, społeczno-ekonomicznych, obszarowych, transportowych analizowanego obszaru. W klasycznym podejściu do modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych w rejonach transportowych buduje się modele regresyjne dla poszczególnych motywacji podróży w oparciu o podstawowe zmienne, tj. liczbę mieszkańców, liczbę miejsc pracy oraz liczbę miejsc w szkołach. Celem referatu jest przedstawienie podejścia do modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych zastosowanego przy budowie Transportowego modelu symulacyjnego dla miasta Gdańska. W zastosowanych modelach uwzględniono wpływ dodatkowych zmiennych demograficznych, społeczno-ekonomicznych oraz zmiennych charakteryzujących rejony transportowe, pozwalających na uwzględnienie różnic w zagospodarowaniu przestrzennym tych rejonów.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 23 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne pages 159 - 171,
ISSN: 1231-9155
Publication year:
2012
Bibliographic description:
Romanowska A., Jamroz K., Budziszewski T.: Problemy modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych na przykładzie Gdańska// Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne. -., nr. 1(97) (2012), s.159-171
Bibliography: test
  1. Birr K., Maciasz K., Romanowska A., Zawisza M., Metodyka budowy prognostycznego modelu transportowego na przyk adzie Miasta Gda ska. Praca dyplomowa magisterska. Politechnika Gda ska. Gda sk, 2012. open in new tab
  2. Biuro Rozwoju Gda ska: Badania Kompleksowe dla Gda ska. Gda sk. 2009. open in new tab
  3. Jamroz K., Kustra W., Budziszewski T., Birr K., Maciasz K., Romanow- ska A., Zawisza M., Transportowy Model Symulacyjny Miasta Gda ska.
  4. Biuro Rozwoju Gda ska, Fundacja Rozwoju In ynierii L dowej. Gda sk, 2012. open in new tab
  5. Hensher, D.A., Button K.J., Handbook of Transport Modelling. First edition. Handbooks in Transport, Vol. 1. PERGAMON. Amsterdam, 2000. open in new tab
  6. Chatterjee A., Venigalla M.M., Travel Demand Forecasting for Urban Transportation Planning.
  7. Bovy P.H.L., Bliemer M.C.J., Nes R.v., Transportation Modelling. Delft University of Technology, Faculty of Civil Engineering and Geosciences, Transport & Planning Section. Delft, 2006.
  8. Kot S.M., Jakubowski J., Soko owski A., Statystyka. Wydanie drugie, po- prawione. Difin. Warszawa, 2009.
  9. Soko owski A., Przyk ady prognozy ekonomicznej.
  10. Supernak J., Modele powstawania miejskiego ruchu osobowego. Biblio- teka Drogownictwa. Wydawnictwa Komunikacji i czno ci. Warszawa, 1980.
  11. PBS: Kompleksowe badania ruchu na terenie Miasta Gda ska 2009. Ra- port V -opracowanie wyników. Sopot -Warszawa, 2009. open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 97 times

Recommended for you

Meta Tags