Abstract
Naprawa uszkodzonych elementów konstrukcji technologiami spawalniczymi może pozwolić na przedłużenie ich eksploatacji przy stosunkowo niskich kosztach i krótkim czasie wyłączenia z użytkowania. W pracy porównano cztery technologie spawania ramy motocyklowej Kawasaki wykonanej ze stopu aluminium PA11 (AW 5754, Wr. nr. 3.3535, AlMg3). Spawanie przeprowadzono procesami TIG oraz MIG z wykorzystaniem materiałów dodatkowych AlSi5, AlMg5Mn i AlMg5Cr. Złącza zostały poddane wstępnym badaniom: wizualnym oraz badaniom niszczącym - statycznej próbie rozciągania i pomiarom twardości metodą Vickersa. Stwierdzono, że obydwie metody spawania są możliwym do zastosowania sposobem naprawy ramy, a materiały dodatkowe zawierające Mg pozwalają uzyskać złącze spawane o wytrzymałości na rozciąganie około 10 MPa wyższej, niż spoiwo AlSi5. Twardość spoiny wykonanej z użyciem materiału dodatkowego AlSi5 była wyższa o 14 do 22 HV10 niż twardość spoin wykonanych ze spoiwami AlMg5Mn i AlMg5Cr.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (3)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.26628/wtr.v93i4.1135
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Przegląd Spawalnictwa
pages 41 - 48,
ISSN: 0033-2364 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2021
- Bibliographic description:
- Fydrych D., Janeczek A., Bania S.: Spawanie ramy motocyklowej ze stopu aluminium metodami TIG i MIG// Przegląd Spawalnictwa -Vol. 93,iss. 4 (2021), s.41-48
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.26628/wtr.v93i4.1135
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 769 times