The semi-Markov model of energy state changes of the main marine internal combustion engine and method for evaluating its operation during ships voyage
Abstract
Przedstawiono metodę oceny działania tłokowych silników spalinowych napędu głównego statków morskich, nazywanych silnikami głównymi, działających w różnych warunkach ich eksploatacji. Metoda ta umożliwia obliczenie wartości działania w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich i statystyki matematycznej. Znamienne jest to, że działanie wspomnianych silników spalinowych zostało przyrównane do wielkości fizycznej, którą można wyrazić w formie liczby z jednostką miary nazwaną dżulosekundą. Zaproponowano model zmian stanów energetycznych silników głównych zachodzących podczas ich działania w formie procesu semimarkowskiego. Zaproponowano także zastosowanie estymacji punktowej i przedziałowej przy danym poziomie ufności do określenia wartości energii przetwarzanej w silniku podczas jego działania dla znanego i nieznanego odchylenia standardowego energii jako zmiennej losowej. Semimarkowski model zmian energii przetwarzanej w silniku podczas jego działania został przedstawiony w formie ogólnej. Model ten posłużył do określenia działania okrętowego silnika głównego, które jest tu funkcją energii przetwarzanej w poszczególnych stanach energetycznych, wartości oczekiwanej czasu trwania tych stanów i prawdopodobieństwa ich istnienia. Prawdopodobieństwa te stanowią rozkład graniczny procesu semimarkowskiego, którego wartościami są wyróżnione stany energetyczne silnika głównego.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Published in:
-
Polish Maritime Research
no. 18,
pages 36 - 42,
ISSN: 1233-2585 - Language:
- English
- Publication year:
- 2011
- Bibliographic description:
- Girtler J.: The semi-Markov model of energy state changes of the main marine internal combustion engine and method for evaluating its operation during ships voyage// Polish Maritime Research. -Vol. 18, iss. nr 4 (2011), s.36-42
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 87 times