The semi-Markov model of energy state changes of the main marine internal combustion engine and method for evaluating its operation during ships voyage
Abstrakt
Przedstawiono metodę oceny działania tłokowych silników spalinowych napędu głównego statków morskich, nazywanych silnikami głównymi, działających w różnych warunkach ich eksploatacji. Metoda ta umożliwia obliczenie wartości działania w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich i statystyki matematycznej. Znamienne jest to, że działanie wspomnianych silników spalinowych zostało przyrównane do wielkości fizycznej, którą można wyrazić w formie liczby z jednostką miary nazwaną dżulosekundą. Zaproponowano model zmian stanów energetycznych silników głównych zachodzących podczas ich działania w formie procesu semimarkowskiego. Zaproponowano także zastosowanie estymacji punktowej i przedziałowej przy danym poziomie ufności do określenia wartości energii przetwarzanej w silniku podczas jego działania dla znanego i nieznanego odchylenia standardowego energii jako zmiennej losowej. Semimarkowski model zmian energii przetwarzanej w silniku podczas jego działania został przedstawiony w formie ogólnej. Model ten posłużył do określenia działania okrętowego silnika głównego, które jest tu funkcją energii przetwarzanej w poszczególnych stanach energetycznych, wartości oczekiwanej czasu trwania tych stanów i prawdopodobieństwa ich istnienia. Prawdopodobieństwa te stanowią rozkład graniczny procesu semimarkowskiego, którego wartościami są wyróżnione stany energetyczne silnika głównego.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
Polish Maritime Research
nr 18,
strony 36 - 42,
ISSN: 1233-2585 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2011
- Opis bibliograficzny:
- Girtler J.: The semi-Markov model of energy state changes of the main marine internal combustion engine and method for evaluating its operation during ships voyage// Polish Maritime Research. -Vol. 18, iss. nr 4 (2011), s.36-42
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 89 razy