Wykorzystanie metody DEA do pomiaru efektywności liceów ogólnokształcących w Szczecinie - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Wykorzystanie metody DEA do pomiaru efektywności liceów ogólnokształcących w Szczecinie

Abstract

W artykule dokonano pomiaru efektywności 19 szczecińskich liceów ogólnokształcących w 2018 roku za pomocą dwóch modeli DEA (Data Envelopment Analysis) zorientowanych na wyniki. Wykorzystano model Cross Efficiency (CE) oraz Game Cross Efficiency (GCE) do oszacowania efektywności krzyżowej. Przeanalizowano efektywność techniczną szkół średnich pod względem ilości (liczby uczniów) i jakości (rankingów edukacji). W zależności od wybranego modelu empirycznego za wyniki przyjęto liczbę uczniów, absolwentów lub wskaźnik rankingowy i średnią wartość matur. Natomiast za nakłady w obu przypadkach uwzględniono liczbę pracowników pedagogicznych. Najniższą efektywnością we wszystkich obszarach zarówno ilościowych, jak i jakościowych charakteryzowało się LO Mistrzostwa Sportowego w CMS. Najwyższe wartości efektywności w zakresie ilościowej charakterystyki kształcenia uzyskało I LO, a odnośnie do jakościowego aspektu edukacji XIII LO. Szkoły, które zdecydowałyby się na strategie braku współpracy z innymi jednostkami uzyskałyby wyższy poziom efektywności niż w przypadku współpracy wszystkich ośrodków edukacyjnych średnio o 7 p. proc w aspekcie ilościowym i 3 p. proc w jakościowym.

Citations

Author (1)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 3 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY open in new tab

Keywords

Details

Category:
Magazine publication
Type:
Magazine publication
Published in:
Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski no. 2, edition 33, pages 18 - 31,
ISSN: 1733-9758
Publication year:
2020
Bibliographic description:
Brzezicki Ł. (2020). Wykorzystanie metody DEA do pomiaru efektywności liceów ogólnokształcących w Szczecinie. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2(33), 18– 31. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2020.33.2.
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.7172/1733-9758.2020.33.2
Verified by:
No verification

seen 57 times

Recommended for you

Meta Tags