Publications
Filters
total: 265
Catalog Publications
Year 2004
-
Wizualizacja i analiza wyników pomiarów sekcji kadłuba statku.
PublicationPrzedstawiono zastosowania biblioteki OpenGL do wizualizacji wyników pomiarów sekcji i bloków kadłuba statku na etapie ich prefabrykacji. Omówiono najważniejsze aktualnie stosowane narzędzia i metody pomiarowe. Zaprezentowano również przykład użycia programu do wizualizacji wyników pomiarów wykonanych w Stoczni Gdynia S.A. i pokazano możliwości przenoszenia danych, zarówno pomiarowych jak i pochodzących z innych programów CAD.
-
Wpływ regulacji naporu pędników śrubowych w dyszy na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego.
PublicationCelem pracy było określenie i zbadanie jaki wpływ mają własności dynamiczne zespołu napędowego (i związane z tym zmiany siły naporu, generowane przez pędnik) na proces automatycznego sterowania ruchem statku głębinowego w kierunku pionowym. Celem pośrednim było również dokonanie oceny czy niezbędne jest stosowanie w zespole napędowym silnika o możliwie najwyższej dynamice i zbadanie czy dopuszczalne jest stosowanie zespołów napędowych...
-
Wpływ struktury sterowania dławieniowego na straty i sprawność energetyczną liniowego silnika hydraulicznego
PublicationW pracy przedstawiono wyniki wcześniej niepublikowanych badań laboratoryjnych, które wykazują fundamentalny wpływ struktury sterowania dławieniowego na wielkość strat tarcia w siłowniku. Ciśnienie w gałęzi odpływowej z siłownika, będące rezultatem zastosowanej struktury sterowania dławieniowego, decyduje nie tylko o wielkości, ale i charakterze siły tarcia generowanej w węzłach uszczelnijących siłownika.
-
Wspomaganie projektowania automatyki siłowni statku przy zastosowaniu metody CBR.
PublicationW referacie zaprezentowano metodologię CBR (wnioskowania na podstawie przypadków), zastosowano w systemie ekspertowym wspomagania projektowania automatyki okrętowej na podstawie informacji o statkach zbudowanych oraz modelu dziedzinowego.
-
Wymiarowanie wzdłużnych wiązań kadłuba statku.
PublicationPrzedstawiono pracę badawczą prowadzoną w PRS-ie, której celem jest modyfikacja wymagań Przepisów budowy i klasyfikacji statków w zakresie dotyczącym wytrzymałości wzdłużnych wiązań kadłuba statku. Opisano sposób wykonywania długoterminowej prognozy naprężeń w tych wiązaniach i proponowany sposób sumowania charakterystycznych wartości poszczególnych składników naprężeń (od zginania ogólnego kadłuba i od wytrzymałości strefowej.
-
Zastosowanie teorii procesów semimarkowskich do sterowania procesem eksploatacji technicznych środków transportu.
PublicationW artykule zasygnalizowano przydatność teorii procesów semimarkowskich do tworzenia modeli procesów rzeczywistych, zachodzących w fazie eksploatacji różnych obiektów technicznych. Przydatność tej teorii została wykazana na przykładzie procesu zmian stanów technicznych dowolnego obiektu technicznego. Fizykalne aspekty stosowania modeli w formie procesów semimarkowskich (modeli semimarkowskich) zostały uzasadnione w wyniku sformułowania...
Year 2005
-
Właściwości mechaniczne odlewniczych brązów niklowo-aluminiowych w zależności od grubości skrzydła śruby okrętowej
PublicationPodczas eksploatacji statku może zaistnieć konieczność naprawy śruby napędowej. W przypadku braku atestu skład chemiczny materiału nie jest znany. Sytuacja taka może być problemem znaczącym, gdyż technologia naprawy jest związana z materiałem śruby, ze względu na różne temperatury podgrzewania wstępnego dla różnych kategorii stopów miedzi. W takim wypadku istotne jest określenie właściwości mechanicznych na podstawie składu chemicznego...
-
Wpływ stoczni na środowisko naturalne
PublicationW referacie, w sposób przeglądowy, opisano podstawowe problemy związane z wpływem stoczni na środowisko naturalne. Podpunkty 1 i 2 odnoszą się do sytuacji przeszłej i obecnej. Podpunkty 3 i 4 odnoszą się do sytuacji nowej, która wynika ze wstąpienia Polski do UE. Pociąga to za sobą konieczność wprowadzenia zmian dostosowawczych przez każdą ze stoczni.
-
Współczesne rozwiązania konstrukcyjne wybranych elementów napędów spalinowo-elektrycznych statków morskich
PublicationW referacie przedstawiono zalety stosowania układów spalinowo-elektrycznych oraz jego szybki rozwój w ostatnim czasie. Zaprezentowana została charakterystyka rozwiązań spalinowo-elektrycznego napędu jednostek pływających oraz analiza pędników stosowanych w napędach spalinowo-elektrycznych, jak również omówiono prądnice i silniki do ich napędu.
-
Wybrane zagadnienia hydrosprężystości zbiorników okrętowych i oceanotechnicznych. Teoria i badania.
PublicationRozprawa habilitacyjna: dotyczy zagadnień dodatkowych obciążeń konstrukcji zbiorników od ruchu cieczy znajdującej się w zbiorniku oraz obciążeń pochodzących od ruchu fali. Przeprowadzono analizy teoretyczne ruchu cieczy w zbiorniku przy założeniu potencjalnego przepływu cieczy. Rozważania teoretyczne potwierdzono badaniami na modelu zbiornika wypełnionego cieczą. Wyniki badań eksperymentalnych poddano analizie numerycznej. Wyniki...
-
Wykorzystanie techniki emisji akustycznej w ocenie procesów korozyjnych poszycia zbiorników na produkty ropopochodne na statkach morskich
PublicationW pracy przedstawiono zostaną podstawowe informacje związane z zastosowaniem metody Emisji Akustycznej (EA) do oceny procesów korozyjnych zachodzących w zbiornikach ładunkowych statków przeznaczonych do transportu ropy naftowej. Opisana zostanie metoda EA jako narzędzie do lokalizacji źródeł korozji, podstawowe procesy korozyjne zachodzące w zbiornikach ładunkowych tankowców, wybrane wyniki pomiarów EA na jednostkach pływających...
-
Zachowanie energetyczne układów hydraulicznych o sterowaniu proporcjonalnym liniowego silnika hydraulicznego
PublicationCelem opracowania jest podanie informacji na temat zamiaru badania sprawności energetycznej układów hydraulicznych z siłownikiem jako elementem wykonawczym. Zastosowanie w nich rozdzielaczy proporcjonalnych podyktowane jest potrzebą realizowania przez układ precyzyjnego sterowania liniowego silnika hydraulicznego.
-
Zastosowanie algorytmu ewolucyjnego do uczenia neuronowego regulatora napięcia generatora synchronicznego. Evolutionary algorithm for training a neural network of synchronous generator voltage controller
PublicationNajpopularniejsza metoda uczenia wielowarstwowych sieci neuronowych -metoda wstecznej propagacji błędu - charakteryzuje się słabą efektywnością. Z tego względu podejmowane są próby stosowania innych metod do uczenia sieci. W pracy przedstawiono wyniki uczenia sieci realizującej regulator neuronowy, za pomocą algorytmu ewolucyjnego. Obliczenia symulacyjne potwierdziły dobrą zbieżność algorytmu ewolucyjnego w tym zastosowaniu.
Year 2003
-
Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi.
PublicationPrzedstawiono teoretyczne podstawy podejmowania bezpiecznych decyzji eksploatacyjnych. Opisano wpływ podstawowych urządzeń statku na jego bezpieczeństwo oraz rodzaje wypadków morskich i ich przyczyny.Zasygnalizowano możliwości zapobiegania wypadkom morskim, sprecyzowano zasady bezpiecznej eksploatacji statków i ich urządzeń. Przedstawiono także zagadnienie bezpieczeństwa statku w świetle ważniejszych uregulowań prawnych tak krajowych...
-
Zagadnienie odnowy urządzeń siłowni okrętowej z uwzględnieniem ich stanu technicznego. XXIV Międzynarodowe Sympozjum Siłowni Okrętowych 2003.
PublicationOmówiono zagadnienie odnowy urządzeń siłowni okrętowej, zwrócono uwagę na potrzebę identyfikacji stanu technicznego tych urządzeń. Przedstawiono metodę prognozowania stanu technicznego urządzenia, opartą na badaniach inspekcyjnych oraz zawarto elementy teorii odnowy.