dr inż. Józef Czucha
Zatrudnienie
- Starszy specjalista w Katedra Elektrotechniki i Inżynierii Wysokich Napięć
Publikacje
Filtry
wszystkich: 14
Katalog Publikacji
Rok 2022
-
Compact and Integrated High-Power Pulse Generation and Forming System
PublikacjaThis paper presents comprehensive analytical, numerical and experimental research of the compact and integrated high-power pulse generation and forming system based on the flux compression generator and the electro-explosive forming fuse. The paper includes the analysis of the presented solution, starting from the individual components studies, i.e., the separate flux compression generator tests in field conditions and the forming...
Rok 2021
-
Current divider-based nanosecond high current pulse measuring systems
PublikacjaThis paper presents the analysis of the new approach to the measurement methodology of significant values (in order of hundreds of kA) and huge steepness (in order of MA/μs) current pulses based on current dividers along with a comparison of the various types transducers suitability in measuring systems with such extreme parameters. Such dividers are used to extend the measurement ranges of current transducers with limited current...
Rok 2007
-
Przetworniki pomiarowe prądu w urządzeniach zabezpieczeń nadprądowych
PublikacjaPrzeprowadzono analizę charakterystyk kilku typów przetworników pomiarowych prądu stosowanych w technice zabezpieczeń prądowych. Wykazano, że rozrzut charakterystyk dynamicznych ''klasycznych'' przetworników opartych na detekcji cieplnych skutków prądu jest bardzo duży. Również boczniki rezystancyjne i przekładniki prądowe indukcyjne w warunkach szybkich zmian prądu wnoszą wielki błąd pomiarowy, osiągający nawet kilkadziesiąt procent....
Rok 2006
-
Oddziaływanie urządzeń energoelektronicznych na układy automatyki przemysłowej
PublikacjaZreferowano wymagania napięciowe stawiane urządzenim energoelektronicznym (UEE)i określono najczęściej występujące źródła przepięć w instalacjach z UEE. Podano mechanizmy sprzężeń zaburzeń elektromagnetycznych w instalacjach elektrycznych.Podano przykłady rozwiązań układów ochrony przepięciowej i charakterystyki kilku najczęściej stosowanych elementów ochrony przepięciowej instalacji z UEE. Omówiono zasadę koordynacji ochrony...
Rok 2005
-
Hybrid inductance-thyristor short-circuit current limiting devices
PublikacjaDla wartości prądu w gałęzi w której zainstalowane jest urządzenie jest mniejsza od prądu w dławiku urządzenia, dławik jest zwarty gałęzią z tyrystorem. Impedancja bieguna urządzenia hybrydowego jest praktycznie równa zero. W chwili wzrostu prądu w gałęzi z urządzeniem ograniczającym ponad tę wartość, do obwodu głównego wtrącona zostaje impedancja kolejno dwóch dławików, ograniczając bezzwłocznie dynamikę i amplitudę prądu zwarciowego....
-
New Methods of Short-Circuit Current Limiting and Switching-off
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych hybrydowych indukcyjno-tyrystorowych ograniczników i wyłączników prądu zwarciowego. Impedancja dławika ogranicznika prądu jest wtrącana do obwodu zwarciowego dopiero w chwili, gdy prąd zwarciowy przekroczy wartość prądu wymuszonego w dławiku przez zewnętrzne źródło prądu. Ograniczanie dynamiki prądu zwarciowego jest bezzwłoczne. Układ nie generuje przepięć łączeniowych....
Rok 2004
-
Current commutation process in a ultra-fast fuse-IGBT hybrid circuit breaker.
PublikacjaUkład hybrydowy bezpiecznika topikowego i tranzystora IGBT umożliwia bardzo szybkie włączenie do obwodu zwarciowego impedancji ograniczającej wartość prądu. Po eksplozji krótkiego topika bezpiecznika wywołanej narastającym prądem zwarciowym wywołuje w czasie poniżej 2 ms wzrost napięcia na topiku do wartości ok.20 - 25V, po czym prąd jest komutowany do gałęzi z przyrządem półprzewodnikowym typu GTO lub IGBT. Ostateczne wyłączenie...
-
Efektywność odzysku energii hamowania elektrodynamicznego w komunikacji miejskiej.
PublikacjaPrzedstawiono metodę aktywnego sterowania ruchem pojazdów komunikacji miejskiej dla zwiększenia wykorzystania energii hamowania zwracanej do sieci. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych w metrze i komunikacji tramwajowej oraz analizy teoretycznej z wykorzystaniem komputerowych metod modelowania i symulacji.
-
Komutacja prądu w gałęziach wybranych wyłączników hybrydowych.
PublikacjaW wyłącznikach hybrydowych funkcje przewodzenia prądu w stanach ustalonych i przejściowych łączeniowych przejmują kolejne gałęzie w biegunie łącznika. Opisano warunki komutacji prądu między gałęziami łącznika hybrydowego z przyrządem półprzewodnikowym (GTO i IGBT) z zestykiem z elektrodynamicznym napędem styku ruchomego i z beznapędowym łącznikiem topikowym. Czas komutacji prądu między gałęziami w obu typach łączników do chwili...
Rok 2003
-
Arc Ignition Process in Short Fuses Element
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań zapłonu łuku elektrycznego w topiku w warunkach dużej stromości narastania gęstości prądu, do 5.19 9 A s-1 mm-2. Wyznaczono podziałkę rozpadu topika (0,04-0,12 mm) oraz napięcie zapłonu na elementarnej przerwie topika (20-30 V). Wykazano w badaniach doświadczalnych modelu fizycznego topika rozpad i ponowne łączenie sąsiednich elementarnych przerw.
-
Jednofazowe wyłączanie trójfazowych zwarć łukowych na szynach rozdzielnic niskonapięciowych
PublikacjaOpisano układ probierczy oraz przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych wyłączania trójfazowych niskonapięciowych zwarć łukowych za pomocą aparatów umieszczanych w środkowej fazie płaskiego układu szyn. Omówiono ograniczanie prądów przy zwarciach łukowych. Przedstawiono wyniki symulacji jednofazowego wyłączania zwarć przy prądzie spodziewanym ok. 13 kA, w oparciu o program MATLAB-SIMULINK.
-
Kompatybilność elektromagnetyczna
PublikacjaPrzedstawiono analizę stanu wiedzy dotyczącej kompatybilności elektromagnetycznej urządzeń elektrycznych i energoelektronicznych. Podano zestawienie parametrów źródeł sygnałów zaburzeń elektromagnetycznych i mechanizmy sprężeń źródeł i odbiorników. Przytoczono wiele przykładów obliczeń wartości spodziewanych sygnałów zaburzeń w różnych warunkach ich generowania.
-
Optymalizacja wykorzystania energii hamowania - pomiary i analiza
PublikacjaW prezentowanej pracy przedstawione są wyniki pomiarów przeprowadzonych w Metrze Warszawskim w pojeździe Metropolis wyposażonym w falownikowy układ napędowy, pozwalający na hamowanie odzyskowe w pełnym zakresie prędkości. Charakterystyczną cechą układu zasilania metra warszawskiego jest ograniczenie sekcji zasilania dwustronnego do dwóch odcinków międzystacyjnych. Wymiana energii może zatem odbywać się jedynie pomiędzy pociągami...
-
PM Motor Controller for an Electric Vehicle with Separate Wheel Drives
PublikacjaDla pojazdu z elektrycznym niezależnym napędem kół, przedstawiono propozycję hierarchicznej struktury sprzętowej, z jednostką centralną koordynującą sterowanie poszczególnymi silnikami przez sterowniki podporządkowane, realizujące regulację momentu silnika w trybie rozruchu i hamowania. Zaproponowano algorytmy sterowania silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, a także protokół komunikacji między sterownikami. Przedstawiono...
wyświetlono 1339 razy