Badania zjawisk towarzyszących tarciu w skojarzeniach ślizgowych smarowanych wodą zawierającą cząstki stałe pochodzenia mineralnego - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Badania zjawisk towarzyszących tarciu w skojarzeniach ślizgowych smarowanych wodą zawierającą cząstki stałe pochodzenia mineralnego

Planowane badania zawierają część eksperymentalną i teoretyczną. Specjalistyczne, niedawno zaprojektowane i zbudowane, znajdujące się już w laboratorium, stanowiska badawcze do badań łożysk ślizgowych smarowanych wodą. Stanowisko badawcze pozwala na badanie procesu zużywania się par ślizgowych z jednoczesną precyzyjną rejestracją oporów ruchu i temperatur. Głównym celem pracy jest zbadanie i zrozumienie natury procesu zużywania się złączy ślizgowych metal-polimer i metal-metal. Do chwili obecnej nie badano wpływu postępującego procesu degradacji cząstek stałych oraz degradacji cząstek na proces zużycia podczas ich przepływu z cieczą smarującą przez sprzęgło ślizgowe. We wszystkich znanych badaniach przeprowadzonych w przeszłości środek smarny krążył w układzie zamkniętym lub badania przeprowadzano w zbiorniku zawierającym zanieczyszczenia. Planowane badania będą prowadzone w warunkach obiegu środka smarnego, w którym cząstki stałe ulegają postępującej degradacji, a także w warunkach smarowania z jednorazowym (lub kontrolowaną liczbą) przejść środka smarnego – tak, aby uderzenie procesu dekompozycji cząstek na proces zużywania się pary ślizgowej.

Informacje szczegółowe

Akronim projektu:
brak
Program finansujący:
OPUS
Instytucja:
Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
Porozumienie:
UMO-2023/49/B/ST8/02333 z dnia 2024-06-27
Okres realizacji:
brak danych - brak danych
Kierownik projektu:
dr hab. inż. Wojciech Litwin
Realizowany w:
Zakład Wyposażenia Okrętu
Typ zgłoszenia:
Krajowy Program Badawczy
Pochodzenie:
Projekt krajowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 36 razy