Badania zjawisk towarzyszących tarciu w skojarzeniach ślizgowych smarowanych wodą zawierającą cząstki stałe pochodzenia mineralnego
Planowane badania zawierają część eksperymentalną i
teoretyczną. Specjalistyczne, niedawno
zaprojektowane i zbudowane, znajdujące się już w
laboratorium, stanowiska badawcze do badań łożysk
ślizgowych smarowanych wodą. Stanowisko badawcze
pozwala na badanie procesu zużywania się par
ślizgowych z jednoczesną precyzyjną rejestracją
oporów ruchu i temperatur. Głównym celem pracy jest
zbadanie i zrozumienie natury procesu zużywania się
złączy ślizgowych metal-polimer i metal-metal. Do
chwili obecnej nie badano wpływu postępującego
procesu degradacji cząstek stałych oraz degradacji
cząstek na proces zużycia podczas ich przepływu z
cieczą smarującą przez sprzęgło ślizgowe. We
wszystkich znanych badaniach przeprowadzonych w
przeszłości środek smarny krążył w układzie
zamkniętym lub badania przeprowadzano w zbiorniku
zawierającym zanieczyszczenia. Planowane badania
będą prowadzone w warunkach obiegu środka
smarnego, w którym cząstki stałe ulegają postępującej
degradacji, a także w warunkach smarowania z
jednorazowym (lub kontrolowaną liczbą) przejść
środka smarnego – tak, aby uderzenie procesu
dekompozycji cząstek na proces zużywania się pary
ślizgowej.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- brak
- Program finansujący:
- OPUS
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
- Porozumienie:
- UMO-2023/49/B/ST8/02333 z dnia 2024-06-27
- Okres realizacji:
- brak danych - brak danych
- Kierownik projektu:
- dr hab. inż. Wojciech Litwin
- Realizowany w:
- Zakład Wyposażenia Okrętu
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 35 razy