OKREŚLENIE WIARYGODNOŚCI INFORMACJI PUBLICZNYCH W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH Z WYKORZYSTANIEM PODEJŚCIA LINGWISTYCZNEJ ANALITYKI TEKSTU
Szybki rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych przyczynia się do rozszerzania kanałów wykorzystywanych przez e-administrację do rozpowszechniania informacji, począwszy od stron internetowych e-administracji i portali usługowych po media społecznościowe. W ciągu ostatnich lat Twitter został dostrzeżony jako potężna platforma do monitorowania opinii publicznej, budowania interakcji rząd-obywatel i wpływania na kształtowanie polityki publicznej. Poza korzyściami, e-administracja musi zdać sobie sprawę z zagrożeń związanych z trudnościami w weryfikacji wiarygodności informacji rozpowszechnianych w mediach społecznościowych. Wykorzystanie technik text-miningu otwiera nowe możliwości w zakresie wsparcia analitycznego e-administracji w mediach społecznościowych. Jednak najnowsze badania dotyczące analizy tekstu zakładają, że informacje, których używają, są wiarygodne, a znane metody identyfikacji wiarygodności nie mają na celu przyczynienia się do decyzji i działań decydentów politycznych. Celem projektu jest opracowanie podejścia do ustalenia wiarygodności informacji publicznych w mediach społecznościowych, które wykorzystuje moc technik analitycznych opartych na obliczeniach i obróbce języka naturalnego, aby poszerzyć zrozumienie stopnia i charakteru wiarygodności informacji publicznej w mediach społecznościowych oraz potrzeb informacyjnych obywateli w komunikacji z rządem. Stosujemy podejście do interpretacji wyników studium przypadku, wykorzystując następujące dane z Twittera: tweety z oficjalnych relacji ministerstw polskich i ukraińskich; oraz polsko- i ukraińskojęzyczne tweety dotyczące sześciu sektorów rządowych (edukacja, zdrowie, finanse, opieka społeczna, informacja o pracy i środowisko) z kont pozarządowych. Przyrostowy praktyczny wkład projektu polega na tym, że nasze wyniki będą przydatne dla przedstawicieli rządów w formułowaniu zaleceń i wytycznych opartych na danych; a dla analityków zajmujących się eksploracją danych tekstowych w celu dostosowania proponowanej metodologii do analizy stopnia i charakteru wiarygodności komunikatów tekstowych w mediach społecznościowych
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- TrustPublSM
- Program finansujący:
- Programy NAWA
- Instytucja:
- Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej
- Okres realizacji:
- 2023-01-01 - 2024-12-31
- Kierownik projektu:
- dr Nina Rizun
- Członkowie zespołu:
-
- Badacz dr inż. Magdalena Ciesielska
- Kierownik projektu/Badacz dr Nina Rizun
- Realizowany w:
- Katedra Informatyki w Zarządzaniu
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- National Technical University “Kharkiv Politechnic Institute” (Ukraina)
- Wartość projektu:
- 17 450.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Inny
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 158 razy