Abstrakt
Istotą problemu utrzymania torowisk tramwajowych jest brak dopasowania układu koło/szyna. Toczenie się pojazdu po takim torze, gdzie nie są dopasowane kształt koła i kształt szyny są źródłem niepożądanych oddziaływań dynamicznych (przyspieszenia pionowe i boczne), a także hałasu i drgań. Te wynikają przede wszystkim z intensywnego zużycia szyn i zmiany kształtu koła oraz powstających luzów między szyną a kołem. Jak się okazuje brak dopasowania szyny tramwajowej i koła pojazdu prowadzą do zużyć bocznych szyn, które przybierają charakter gwałtowny. W podanym przykładzie w ciągu 1,5 roku życia toru zużycie szyn osiągnęło 80% wartości dopuszczalnej.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Technika Transportu Szynowego
nr R. 15,
strony 84 - 87,
ISSN: 1232-3829 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2009
- Opis bibliograficzny:
- Grulkowski S.: Charakterystyka bocznego zużycia szyn w łukach torów tramwajowych// TTS Technika Transportu Szynowego. -Vol. R. 15., nr. nr 7-8=182-183 (2009), s.84-87
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 323 razy