Abstrakt
Wejście na mieliznę lub kolizja średniej wielkości np. kontenerowca może doprowadzić do zanieczyszczenia środowiska Morza Bałtyckiego paliwem uwolnionym z rozszczelnionych, jednoposzyciowych zbiorników dennych, a ilość tego paliwa może być znaczna. W związku z tym podjęto prace badawcze zmierzające do opracowania sposobu obniżenia ryzyka rozlewu paliwa w wypadku kolizji poprzez wprowadzenie drugiej bariery ochronnej. Idea pomysłu polega na dodaniu wewnętrznej elastycznej powłoki odpornej na działanie paliw, umieszczonej wewnątrz zbiornika na podłożu wypełniającym w taki sposób, aby w wypadku rozdarcia poszycia zbiornika w wyniku kolizji odsunięta na pewną odległość elastyczna powłoka zapewniła szczelność w stnie awaryjnym zapobiegając rozlewowi. Opracowanie takiego nowego rozwiązania wymaga rozpoznania szeregu problemów w tym między innymi: opracowania receptury tworzywa sztucznego odpornego na działanie paliw ropopochodnych, taniego, łątwego do nakładania wewnątrz przestrzeni zamkniętych w warun kach stoczni; znalezienia materiału dla pośredniej warstwy wypełniającej; opracowania składu i techn ologii nanoszenia warstwy pośredniczącej pomiędzy wypełniaczem betonowym a powłoką drugiej bariery; opracowania technologii nakładania komponentów bariery w warunkach przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem miejsc osobliwych takich jan narożniki, załamania itp.; doboru wymiarowego komponentów drugiej bariery: wysokości warstwy wypełniającej i grubości powłogi ochronnej; wpływu obecności dodatkowej powłoki i wypełnienia na szybkość korocji konstrukcji stalowej; opracowanie metod kontroli stanu powierzchni zakrytych; uzgodnienia z Towarzystwami Klasyfikacyjnymi zasad wprowadzania i eksploatacji nowego rozwiązania. Wymienione zagadnienia opracowywano w ramach projektu CORET (E!3614): ''Elastyczne powłoki ochronne w zbiornikach statków dla podniesienia poziomu ochrony środowiska''. W artykule przedstawiono wybrane problemy związane z realizacją niektórych powyżej wymienionych grup zagadnień.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Tytuł wydania:
- 5th International Conference on Collision and Grounding of Ships, Espoo, Finland 14-16 June 2010 strony 200 - 203
- Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2010
- Opis bibliograficzny:
- Kozak J.: Damage tests of the single shell ship fuel tank with additional elastic protective coating// 5th International Conference on Collision and Grounding of Ships, Espoo, Finland 14-16 June 2010/ ed. eds. S. Ehlers, J. Romanoff : Aalto University, 2010, s.200-203
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 79 razy