Abstrakt
Artykuł prezentuje dwa modele przedsiębiorczości: tradycyjny (kauzalny) i efektuacyjny. Zgodnie z modelem kauzalnym najważniejszymi czynnikami sukcesu firmy jest strategiczne planowanie i konkurencyjność. W modelu efektuacyjnym znaczenie mają posiadane przez przedsiębiorcę zasoby, elastyczne reagowanie na szanse pojawiające się w otoczeniu i budowanie relacji biznesowych z otoczeniem. Celem artykułu jest ocena efektuacyjności mentalnego modelu przedsiębiorczości, czyli ocena czy i w jakim stopniu model mentalny przedsiębiorczości prezentowany przez badanych studentów jest koherentny z efektuacyjnym modelem przedsiębiorczości. Model efektuacyjny jest stosunkowo rzadko wykorzystywany w polskiej literaturze, co podkreśla wartość realizowanego celu. W przeprowadzonych badaniach nacisk położono na cztery elementy modelu mentalnego przedsiębiorczości: opracowanie strategii, wykorzystanie zasobów, postawy wobec ryzyka i wobec pozostałych uczestników rynku. Wykorzystano 39-itemowy kwestionariusz, w którym proszono studentów o ocenę, jak bardzo dane stwierdzenia odnoszą się do efektywnego przedsięwzięcia biznesowego. Wyniki wskazują, że modele mentalne studentów odpowiadają założeniom modelu tradycyjnego. Jedynie w odniesieniu do planowania strategii integrują one elementy obu modeli. Modele mentalne mężczyzn w odniesieniu do strategii firmy są bardziej efektuacyjne niż kobiet. Kobiety bardziej efektuacyjnie myślą o budowaniu relacji biznesowych. Wyniki badań posłużyły do opracowania rekomendacji dla kształtowania efektuacyjnych postaw przedsiębiorczych studentów, szczególnie w zakresie koopetycji, traktowania ryzyka jako hamulca bezpieczeństwa i koncentrowania się na posiadanych zasobach.
Cytowania
-
2
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach
- Opublikowano w:
-
Przedsiębiorczość - Edukacja
strony 59 - 69,
ISSN: 2083-3296 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2019
- Opis bibliograficzny:
- Krawczyk-Bryłka B., Stankiewicz K., Ziemiański P., Tomczak M.: Efektuacyjność modelu mentalnego przedsiębiorczości// Przedsiębiorczość - Edukacja -,iss. 2 (2019), s.59-69
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.24917/20833296.152.4
- Źródła finansowania:
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 165 razy