Growth Orientation of Women and Men Owners of Micro Firms in the Pomerianian Region - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Growth Orientation of Women and Men Owners of Micro Firms in the Pomerianian Region

Abstrakt

Despite the fact that research on women’s entrepreneurship has been conducted for many years, still many clear answers to questions about the differences between entrepreneurs of both genders are missing. One of the unresolved issues is the performance of women in entrepreneurship. The aim of the study is to investigate the growth orientation of microenterprises operating in the Pomeranian region in Poland and to compare its level according to the gender of the owner. An index of entrepreneurs’ growth orientation was developed. This index, being a determinant of the company’s growth potential, was based on five indicators: goals and plans of the entrepreneur, innovative activities, investment, and activity in finding sources of funding. The data was gathered by a face to face survey, based on a questionnaire, among microfirm owners from the Pomeranian region – Poland, in 2009 and 2012. The analysis of growth orientation of women and men, pointed out that the first showed a lower indicator of it, however again the general conclusions are not so clear.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 32 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
International Journal of Contemporary Management nr 16, strony 297 - 307,
ISSN: 2449-8920
Język:
angielski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Wasilczuk J.: Growth Orientation of Women and Men Owners of Micro Firms in the Pomerianian Region// Współczesne Zarządzanie. -Vol. 16., iss. 3 (2017), s.297-307
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.4467/24498939ijcm.17.034.7554
Bibliografia: test
  1. Audretsch, D.B., Coad, A. & Segarra, A. (2014). Firm growth and innovation. Small Business Economics, 43(4), 743 otwiera się w nowej karcie
  2. Balcerzak-Paradowska, B. (2011). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: PARP.
  3. Calcagnini, G., Giombini, G. & Lenti, E. (2015). Gender differences in bank loan access: An empirical analysis. Italian Economic Journal, 1(2), 193-217. otwiera się w nowej karcie
  4. Coad, A. & Guenther, C. (2014). Processes of firm growth and diversification: Theory and evidence. Small Business Economics, 43(4), 857-871. otwiera się w nowej karcie
  5. Delmar, F. (1997). Measuring growth: Methodological considerations and empirical results. In: R. Donckels, A. Miettinen, Entrepreneurship and SME Research: On its Way to the Next Millennium. Aldershot, England: Ashgate, 199-216.
  6. Dominiak, P., Wasilczuk, J.E., Zięba, K., Daszkiewicz, N. & Sobiechowska-Ziegert, A. (2013). Sektor MSP na Pomorzu w warunkach spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego. Gdańsk: Agencja Rozwoju Pomorza.
  7. Dutta, D.K. & Thornhill, S. (2008). The evolution of growth intentions: Toward a cognition-based model. Journal of Business Venturing, 23, 307-322. otwiera się w nowej karcie
  8. European Commission (2014). Statistical Data on Women Entrepreneurship in Europe. http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/newsroom/cf/itemdetail. cfm?item_id=7992 (access: 20.05.2016). otwiera się w nowej karcie
  9. European Commission (2016). Justice. http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/ gender-pay-gap/index_en.htm (access: 25.03.2016). otwiera się w nowej karcie
  10. Fischer, E., Reuber, R. & Dyke, L.S. (1993). A theoretical overview and extension of research on sex, gender, and entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 151-168. otwiera się w nowej karcie
  11. Gawrycka, M., Wasilczuk, J.E. & Zwiech, P. (2007). Szklany sufit i ruchome schody. Kobieta na rynku pracy. Warszawa: CeDeWu.
  12. Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: PWE.
  13. Jennings, J.E. & Brush, C.G. (2013). Research on women entrepreneurs: Challenges to (and from) the browder entrepreneurship literature? The Academy of Management Annals, 7(1), 661-713. otwiera się w nowej karcie
  14. Jones, G. & Wadhwani, D. (2006). Entrepreneurship and Business History: Renewing the Research Agenda. Working paper.
  15. Kelley, D., Singer, S. & Herrington, M. (2016). Global Entrepreneruship Monitor 2015/2016. GERA. otwiera się w nowej karcie
  16. Lee, I.H. & Marvel, M.R. (2014). Revisiting the entrepreneur gender-performance relationship: a firm perspective. Small Business Economics, 42(4), 769-786. otwiera się w nowej karcie
  17. Levie, J. & Autio, E. (2013). Growth and Growth Intentions: A Metaanalysis of Existing Evidence (ERC White Papers; No. 1). Enterprise Research Centre.
  18. Julita E. Wasilczuk otwiera się w nowej karcie
  19. Marlow, S. & Patton, D. (2007) All credit to men? Entrepreneurship, finance, and gender. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(6), 717-735. otwiera się w nowej karcie
  20. McKelvie, A., Brattström, A. & Wennberg K. (2017). How Young Firms Achieve Growth: Reconciling the Roles of Growth Motivation and Innovative Activities. Small Business Economics, 49(2), 273-293. otwiera się w nowej karcie
  21. Muravyev, A., Talavera, O. & Schafer, D. (2009). Entrepreneurs' gender and financial constraints: Evidence from international data. Journal of Comparative Economics, 37, 2, 270-286. otwiera się w nowej karcie
  22. Poggesi, S., Mari, M. & De Vita, L. (2015). What's new in female entrepreneurship research? Answers from the literature. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(3), 735-764. otwiera się w nowej karcie
  23. Sabarwal, S. & Terrell, K. (2008). Does Gender Matter for Firm Performance? Evidence from Eastern Europe and Central Asia. Policy Research Working Paper 4704: The World Bank. Poverty Reduction and Economic Management Network. Gender and Development Group. otwiera się w nowej karcie
  24. Storey, D. (2016), Understanding the Small Business Sector. Routledge. Survey of Business Owners (2016). Census. https://www.census.gov/econ/sbo/ historical.html (access: 17.03.2017). otwiera się w nowej karcie
  25. United States Department of Commerce (1979). The Bottom Line: Unequal Enterprise in America. Washington: United States Department of Commerce. otwiera się w nowej karcie
  26. Wasilczuk, J.E. (2005). Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw: aspekty teoretyczne i badania empiryczne. Gdańsk: Politechnika Gdańska. otwiera się w nowej karcie
  27. Wasilczuk, J.E. (2015). Płeć a motywacje przedsiębiorcze oraz podejmowane przez mikroprzedsiębiorców decyzje zarządcze. Problemy Zarządzania, 4(56), 115-130. otwiera się w nowej karcie
  28. Zadura-Lichota, P. (2014). Wyniki badania populacji dorosłych -APS. In: Global Entrepreneurship Monitor Polska. Raport z badań 2013. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 17-43.
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 96 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi