Abstrakt
Artykuł, na przykładzie Regionalnej Biblioteki Nanotechnologii, opisuje w jaki sposób biblioteka jako organizacja radzi sobie w obliczu ciągłych zmian. Przedstawienie RBN oraz umieszczenie jej w otoczeniu zewnętrznym (bliższym i dalszym) i wewnętrznym pokazuje, że dzisiejsze biblioteki muszą wciąż dostosowywać się do zmian. Artykuł stawia również pytanie - jak społeczeństwo wiedzy (jako nowy typ społeczeństwa) ma tą wiedzą zarządzać? I tu pojawia się problem samego zarządzania wiedzą – gdzie ona jest zlokalizowana; jak i po co ją pozyskiwać; jak rozwijać; jak się nią dzielić i rozpowszechniać oraz jak ją wykorzystywać i zachowywać. Biorąc pod uwagę te wszystkie zagadnienia oraz przykład RBN, dochodzimy do sedna, czyli – jak dostosować się do zmian i jak wykorzystać je na swoją korzyść funkcjonując jednocześnie w społeczeństwie wiedzy? Niektóre z poruszonych zagadnień: wpływ zmiany nazwy na kreowanie nowej marki RBN; wpływ zmiany rodzaju użytkownika na rolę biblioteki; wpływ zmiany układu księgozbioru na innowacyjność czy wpływ zmiany obsady na kapitał ludzki. I tu zadajemy sobie pytanie: jak to wszystko robić? - JAKOŚ czy z JAKOŚĆIĄ, która posiada standardy, można ją skontrolować, przedstawić wady i braki. Prezentacja ma udowodnić, że jakość produktu (czyli biblioteki i pracy bibliotekarzy) ma wpływ na to, jak jesteśmy odbierani przez użytkowników. Podsumowując - artykuł na przykładzie RBN pokazuje w jaki sposób biblioteka funkcjonuje w społeczeństwie wiedzy, oraz w jaki sposób zarządzać wiedzą, by móc dostosować się do zmian, które właśnie społeczeństwa uczące się wciąż generują.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach
- Opublikowano w:
-
Bibliotekarz
strony 19 - 22,
ISSN: 0208-4333 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2016
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 156 razy