Abstrakt
Przedstawiony w pracy model silnika spalinowego uzależnia wartość dynamicznego momentu od sygnału sterowania po skokowej zmianie nastawy oraz od historii dynamicznej silnika i czasu jaki upłynął od tej zmiany. Przedstawione wyniki badań potwierdzają zasadność takiego opisu modelowanego zjawiska. Można również zauważyć, że po pewnym czasie od chwili rozpoczęcia procesu rozpędzania przebieg momentu dynamicznego będzie przebiegał po charakterystyce momentu statycznego. Stosując metodę rozpędzania silnika obciążonego oporem wynikającym z ruchu pojazdu można wyznaczyć przybliżoną charakterystykę statyczną. Im bardziej będzie ten proces spowolniony, np. poprzez użycie wysokich biegów, tym większa zostanie osiągnięta dokładność wyznaczania charakterystyki statycznej. Zaproponowany w pracy model odznacza się dobrą stabilnością ze względu na wykorzystanie charakterystyk statycznych oraz łatwością kalibracji.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Journal of KONES
nr 17,
strony 257 - 264,
ISSN: 1231-4005 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2010
- Opis bibliograficzny:
- Kropiwnicki J.: Model of the reciprocating engine using iterative procedures of the transient torque calculation// Journal of KONES. -Vol. 17., iss. no. 2 (2010), s.257-264
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 94 razy