Abstrakt
The article presents a method to determine the route of a sailing vessel with the aid of deterministic algorithms. The method assumes that the area in which the route is to be determined is limited and the basic input data comprise the wind vector and the speed characteristic of the vessel. Compared to previous works of the authors, the present article additionally takes into account the effect of sea waves with the resultant resistance increase on the vessel speed. This approach brings the proposed model closer to real behaviour of a sailing vessel. The result returned by the method is the sailing route, optimised based on the multi-criteria objective function. Along with the time criterion, this function also takes into account comfort of voyage and the number of performed turns. The developed method has been implemented as simulation application SaillingAssistance and experimentally verified.
Cytowania
-
1 4
CrossRef
-
0
Web of Science
-
1 6
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
Polish Maritime Research
nr 25,
wydanie 1,
strony 4 - 12,
ISSN: 1233-2585 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2018
- Opis bibliograficzny:
- Życzkowski M., Krata P., Szłapczyński R.: Multi-objective weather routing of sailboats considering wave resistance// Polish Maritime Research. -Vol. 25, iss. 1 (2018), s.4-12
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.2478/pomr-2018-0001
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 173 razy