Abstrakt
Artykuł przedstawia analizę wyników pomiarów wykonanych na blokach kadłuba statku, aby ocenić ich przydatność montażową podczas ostatniej fazy montażu w suchym doku lub na pochylni. Analiza realizowana jest w dwóch krokach. Najpierw sprawdza się, czy bloki zostały wykonane z zachowaniem wymaganych tolerancji, a następnie czy istnieje możliwość połączenia ze sobą dwóch sąsiednich bloków. Ponieważ każdy blok jest mierzony w innym układzie odniesienia, istnieje konieczność transformacji wyników do wspólnego układu w modelu CAD bez straty dokładności pomiarów. W artykule zaproponowano algorytm optymalizacji transformacji układu współrzędnych, aby poprawić jakość transformacji. Celem optymalizacji jest minimalizowanie sumy odległości pomiędzy mierzonymi punktami, a korespondującymi punktami w modelu CAD. W dalszej części artykułu znajduje się zarówno opis metody optymalizacji, jak i przykład. Problem konwersji wyników pomiarów lub konwersji układu współrzędnych jest szerszym zagadnieniem i oprócz okrętownictwa występuje również w budownictwie, kartografii, sterowaniu robotami, rozpoznawaniu obrazów, diagnostyce medycznej itp.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
Polish Maritime Research
nr 16,
strony 32 - 37,
ISSN: 1233-2585 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2009
- Opis bibliograficzny:
- Kniat A.: Optimization of transformation of measurements of ship hull blocks// Polish Maritime Research. -Vol. 16, iss. nr 4 (62), (2009), s.32-37
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 93 razy