Sposoby zagospodarowania ciepła odpadowego z silników napędowych jednostek pływających Cześć 1. Wykorzystanie ciepła do napędu urządzeń chłodniczych
Abstrakt
Energia chemiczna paliwa jest w wielu przypadkach zaledwie w połowie wykorzystana jako energia napędowa silnika. Pozostała część jako ciepło odpadowe przekazywana jest do otoczenia. Dzięki odpowiednim układom przetwarzania ciepło ze spalin można wykorzystać do wytwarzania chłodu lub jako ciepło użytkowe, w systemach HVAC (ang. heating, ventilation, air conditioning – ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja). Tym samym koszty pracy jednej z kluczowych instalacji jednostki pływającej mogą ulec znacznej redukcji. W artykule opisano układy umożliwiające odzyskiwanie ciepła odpadowego i jego wykorzystania na statkach do chłodzenia. Oprócz przybliżenia zasady działania wspomnianych układów zaprezentowano tu także przykłady konkretnych rozwiązań. Ponadto porównano wydajność oraz koszty inwestycyjne omawianych urządzeń. Według autorów umożliwia to wybór optymalnego rozwiązania w określonych warunkach.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja
strony 79 - 84,
ISSN: 0137-3676 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Dzida M., Gosz M., Andrzejczyk R.: Sposoby zagospodarowania ciepła odpadowego z silników napędowych jednostek pływających Cześć 1. Wykorzystanie ciepła do napędu urządzeń chłodniczych// Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja. -., iss. 2 (2017), s.79-84
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.15199/9.2017.2.5
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 164 razy